2016 m. liepos 19 d., antradienis

"Armanjako šalis. Rutjeras". II skyrius. 2016-07-19 - 2016-07-21




II skyrius

 

Tamsoje subolavo mūsų stovyklos palapinės. Spustelėjau Rodeną ir įlėkęs į stovyklą sustabdžiau žirgą šalia kompanijos gydytojo palapinės. Nušokęs žemėn numečiau vadžias kautiljerui ir atverčiau palapinės įėjimo uždangą.

- Kas su juo?

Gydytojas nieko nepasakė ir tik pasitraukė nuo stalo, ant kurio gulėjo Johanas Gutenas.
Kapitonas buvo sąmonėje, bet buvo akivaizdu, kad jam jau nebedaug likę. Sviedinys jam nutraukė kairę koją ir sutraiškė dešiniąją.

- Prieikite... – sušnabždėjo flamandas.

Aš ir jau palapinėje buvęs Joachimas van der Veldė prisiartinome.

- Tu... tu viską perimsi... – Johanas pakėlė ranką, dūrė į mane pirštu ir po to jos nebenulaikęs bejėgiškai trinktelėjo ja į stalą.

Po to pažiūrėjo į van der Veldę ir sušnibždėjo:

- Prisiek, Joachimai, kad jam padėsi...

- Prisiekiu kraujo kryžiumi... – leitenantas paėmė kapitono ranką ir pagarbiai ją pabučiavo.

- Tu... – Gutenas vėl žvilgtelėjo į mane ir išstenėjo: - Daryk ką reikia...

Nežiūrėdamas aš ištiesiau ranką gydytojui ir pajutau į delną įdėtą stiletą. Aš žinojau, kad anksčiau ar vėliau, taip gali nutikti, todėl jau seniai buvau pasiruošęs. Tą patį, jei reikės, padarys ir mano paveldėtojas. Kapitonai išeina ir atgimsta...

- Tu išeini į prieblandą pas mūsų brolius. Dulkė prie dulkės, kaulas prie kaulo, kraujas – prie kraujo. Tavo kraujas visada liks mūsų kryžiuje ir mūsų širdyse... – garsiai ištariau ritualinę frazę ir trumpu mostelėjimu dūręs į kapitono miego arteriją greit po tamsaus raudono kraujo srove pakišau pulko kryžių.

Po to apsisukau ir nesidairydamas išėjau iš palapinės. Prieš ją jau buvo išsirikiavę visi kompanijos likučiai.

- Kapitonas mirė! – išrėkiau ir aukštai iškėliau kruviną kryžių. Išlaikęs pauzę, tęsiau: - Tegyvuoja kapitonas!

Joachimas žengtelėjo į priekį ir garsiai pareiškė:

- Aš, Joachimas van der Veldė, liudiju ant šio kryžiaus tai, kad paskutiniais savo žodžiais kapitonas Johanas Gutenas paskyrė savo pamainai arbaletininkų ir arkebūzininkų leitenantą Žaną de Driuoną. Kas nesutinkate su šiuo sprendimu – sakykite dabar arba nutilkite amžiams!

Mirtina tyla...

Van der Veldė išlaukė pakankamą laiko tarpsnį, kad prieštaraujantys galėtų pasireikšti, bet tokių neatsirado. Tada jis iš visų jėgų suriko:

- Tegyvuoja kapitonas de Driuonas! Šlovė kryžiui!

Vieningas pritariamo karių šūksnis sudrebino prieblandą...

Na štai... Įvyko. Bet aš kažkodėl visai nesijaučiu laimingu...

Žengtelėjau į priekį.

- Mano gyvenimas priklauso jums. Jūsų gyvenimas priklauso man, - ištariau privalomą formulę, nusitempiau nuo galvos šalmą ir žemai nusilenkiau prieš rikiuotę.

Na štai ir viskas... su ceremonijomis baigta, o dabar, tiesa sakant, prasideda darbas.

Įsakiau:

- Ober intendante, mėginį iš katilo!

Prieš rikiuotę akimirksniu išdygo krėslas, staliukas ir sidabrinis indas su skaniai garuojančiu srėbalu. Peteris van Riisas, šviesdamas patinimu tamsiu gumbu vietoje dešinės akies, bet užsimaukšlinęs sniego baltumo virėjo kepurę nusilenkė ir man padavė šaukštą, kurį, demonstratyviai balta servetėle peršluostė visų akivaizdoje. Prisimena, kaip aš lygiai tokį patį, pastebėjęs dėmę, jam buvau paleidęs į kaktą.

Pasėmiau putros. O-ch!.. Aštri. Šiknius svogūno, česnako ir pipirų nepagailėjo. Bet aš vis vien suvaidinau, kad mąstau, nors visiškai be reikalo: srėbalas buvo neįtikėtinai skanus, bet vadui niekada nepamaišys parodyti rūpesti pavaldiniais, o ypač jų skrandžiais ir pilvais. Aplaižiau šaukštą ir atsistojęs pasakiau:

- Gerai. Galima valgyti. Pradėti maisto dalybas ir leidžiu atidaryti statinaitę elio. Leitenantas, seržantai, ober-medikusas, ober-kapelanas ir ober-intendantas – po valandos pas mane į palapinę su ataskaitatomis.


Žengtelėjau porą žingsnių link savo palapinės ir vos neparkritau. Kažkodėl tą akimirką mane užgriuvo laukinio nuovargio banga. Viskas, iškrova prasidėjo- adrenalinas baigėsi...

- Panašu, monsinjore, kad pavargote. – Mane už parankės prilaikė pasirodęs škotas.

- Šiek tiek... Kaip ten su barka?

- Nesirūpinkite, monsinjore. – Tukas patenkintu snukiu sudėjęs pirštus juos pabučiavo. – Ne barka, o puodynė su medum. Viskas jau stovykloje. Peteris kaip tik jais rūpinasi, o mums ypatinga dovanėlė, kuri jau jūsų palapinėje.

- Ką reiškia „ypatinga dovanėlė“? – suraukiau antakius. – Užmiršai kompanijos statutą? Viskas į bendrą katilą, o po to jau dalybos pagal teises. Į teismą užsimanei?

- Tai ypatingas atvejis, - kategoriškai pareiškė Tukas ir nusitempė mane į palapinę. – Nesijaudinkite, monsinjore. Aš tvarką išstudijavęs, juk ne veltui juk mane ober-iždininku paskyrėt. Štai šarvus nusiimsite, nusiprausite, pavalgysite, pagerėsite, o jau po to ir aiškinsimės.


Mano asmeninėje palapinėje jau buvo padengtas stalas. Į kapitono palapinę, aš ruošiausi persikraustyti tik išaušus. Kaip Peteris ir žadėjo, stalą, apsuptas mažesnių dubenėlių su papildomais užkandžiais, puošė puikus tešloje keptas žąsinas. Beje, pastebėjau ir daug naujų dalykėlių, kokių anksčiau nebuvo: sūris, švieži obuoliai, rūkyta menkė ir unguriai. Iš kažkur jau tas landus sukčius jau išpešė – reikės prie progos pagirti.

Pažas į ranką įdėjo taurę su vynu ir neištardamas nė žodžio, ėmėsi mane lukštenti iš šarvų...

- Pasakok, - įsakiau škotui, kuris išsidrėbė krėsle priešais ir godžiai gėrė Reino vyną.

- Barką paėmiau be nuostolių, tik mosarabų šefui su buože per galvą stuktelėjo. Bet nieko... atsigaus, paaiškino Tukas pildamasis sau vyno.

- Koks krovinys?

- Proviantas. Šviežiai sūdyta mėsa. Menkė, silkė ir unguriai statinėse, rūkytos antys ir žąsys. Viskas šviežia ir puikaus rūkymo. Ir sūris! Trisdešimt didelių galvų. Ir dvidešimt statinių Reino ir Mozelio vyno. Tik per du kartus viską išvežėme. Net Malvazija yra.

- Puiku!.. – Prizas iš tikro buvo įspūdingas.

Atsargos pas mus jau seniai buvo apnykusios. Na ir likusioje armija su atsargomis taip pat buvo ne kažin kas. Na, tad eilinį kartą nusilenkti nepakenks.

- Pasirūpink, kad dabar pat atskirtų po keturias vyno statines kiekvienos rūšies ir visko kito padoriai ir nusiųstų į štabą. Tegu ten sau smaguriauja. Tik ungurių jiems kiek mažiau – patiems neužteks.

- Jau pasirūpinau. Viskas jau ant vežimų sukrauta... – Škotas godžiai baigė tuštinti taurę.

- Šaunuolis! – pasisukau į pažą ir įsakiau: - Vandenį tempkite ir Matildą pakviesk. Prausiuosi.

Škotas palaukė, kol pažas išeis ir po to, paslaptingai šypsodamasis, iš po stalo išrideno nedidelę statinaitę – panašiai kokių dešimties litrų. Po dangčiu pakišo durklą ir jį atidarė, nuėmė sviestuotą popierių ir tarsi koks fokusininkas į viršų mestelėjo sidabrinę monetą.

- Guldenai! Sidabriniai! Pilna statinaitė!.. – susižavėjęs sušnibždėjo.

Na, tiesą sakant, jūs kada matėte statinaitę pilną sidabrinių monetų? Aš taip pat – ne. Tik sapnuose.

- Kapitonas, prieš tai, kaip mes jį nuskandinome, prisipažino, kad turėjo nugabenti monetas Bonos pirkliams kaip kažkokį užmokestį nuo paties Saksonijos kunigaikščio.

- Labai įdomu... Ir ką tu siūlai?

- „Esant reikalui, kapitonas vieną kartą per metus savo vienasmeniu sprendimu gali atsiriekti bet kokią grobio dalį kompanijos formavimui ir aprūpinimui“, - pavargusiu balsu pracitavo škotas ir siektelėjo ąsočio.

- Tačiau jis „privalo apie tai pranešti savo leitenantams, kurie apie tai praneš mūsų broliams, jei šiems kiltų papildomų klausimų“. Taip? – pratęsiau už jį ir užsimečiau ilgą chalatą.

- Na taip... – nepatenkintas susiraukė škotas.

- Vadinasi taip ir padarysim. Barką ėmusiai komandai ir sau išsirašyk premiją. Pats sugalvok, kokio dydžio. Ir neužspausk. Žuvusiųjų atlyginimą išdalinti gyviesiems išskaičiavęs dešimtinę kompanijos reikmėms. Taip, ir kodėl tu dar čia? Marods, laikas monetas seikėti.

- Einu jau... – burbtelėjo škotas ir nuo stalo sugriebęs rūkyto kumpio pasuko link išėjimo. – Na negailite, jūs manęs, monsinjore.

- Dar ir kaip gailiu. Beje, nuo tavęs priklauso.

- Tai dar už ką? – Tukas nutaisė nelaimingą veidą.

- Už leitenanto patentą. Tu nuo šiandienos šaulių leitenantas. Ryte tave pristatysiu. Po to jau į mano palapinę galėsi vaikščioti teisėtai.

- Monsinjore!  - aiktelėjo Tukas ir kluptelėjo vos manęs nenuversdamas nuo kojų.

- Nedėkok... Aš atsainiai mostelėjau. Užsitarnavai. Pagalvok, geriau, kas vietoj tavęs bus seržantu. Viskas, nešdinkis... Stok. Po pusvalandžio tempk čionai tą riterį su Saksų kunigaikščio apsiaustu. Paplepėsiu su juo apie išpirką.

Nespėjus nusileisti įėjimo uždangai įėjo, ne neįėjo, o išdidžiai įplaukė Matilda, kurią lydėjo mokiniai nešini geldomis su karštu vandeniu.

Matilda... Šiame gyvenimo periode mano širdyje pėdsaką paliko tik dvi moterys: Magdalena ir Karmena – dvi neišskiriamos draugės, kurios dėl likimo išdaigų tapo varžovėmis. Magdalena Prancūzietė, našlaujanti Vianos, Bearno ir Andoros princesė, ir taip pat našlaujanti baronienė Karmena de Preijolė. Viskas įvyko Fua grafystėje, kur mane užnešė, kai keliavau į Aragoną...

Su Magdalena nebuvo nieko rimto, tik jos pačios suregzta intrigėlė. Gaila tik, kad per šią intrigėlę, dvikovoje su baronu Šarliu d‘Aiju, Fua baneretu, kuris pretendavo į jos širdį, man pradūrė koją, o už tai gavau tik porą princesės bučinių. Daugiau nieko nespėjome... Nelabasis į Fua atnešė Lui pasiuntinius ir princesė vengdama nereikalingų nemalonumų su savo tikru broliu, išsiuntė mane skrynioje kaip krovinį kartu su Fua paliekančia baroniene de Preijole... Na, taip... kaip kokiuose damų romanuose...

Na, o Karmena... Su Karmena buvo rimčiau. Mus sujungė meilė. Karšta kaip ugnis, krištolinė kaip kalnų šaltinis ir nelaukta, kaip perkūno trenksmas... visada prisiminsiu šią moterį... Po išsiskyrimo aš neįtikėtinai sužievėjau ir sušiurkštėjau. Du metus į širdį neįsileidau jokios moters. Tačiau pasirodė Matilda...

Aukšta, stotinga flamandė su kasa iki kulnų. Stotinga, labai graži ir neįtikėtinai panaši į skandinaviškas valkirijas... Į tas, kurias piešia ir tapo dvidešimt pirmo amžiaus dailininkai. Ji visada nesutrikdomai rami ir beveik visada nuspėjanti mano norus. Paprasta markitantė, be jokios užuominos į kilmingą kilmę. Ne palaida merga – tai nedovanotina varganų istorikų klaida, kurie markitantes aprašo kaip prostitutes. Žinoma yra ir jų. Ir net nemažai. Tačiau yra ir tokių kaip Matilda. Skalbėjos, virėjos, prekybininkės... daug ką jos daro ir gelbsti! Pasakysiu paprastai: šios didvyriškos moterys savotiškai puošia mūsų niūrią kareivišką kasdienybę.

- Labas, katinėli...

- Labas, kapitone... – Matilda pakštelėjo į skruostą ir mokiniams parodė į duris. – sveikinu.

- Ačiū. Kaip tu? – Paglosčiau ranka merginos dubenį ir pajutau, kaip nuo prisilietimo tiesiog grįžta jėgos.

- Kaip visada. –Flamandė atsiraitojusi rankoves ėmė pilti karštą vandenį į geldą. – Tu sveikas?

- Taip. Dievas neapleido... – pamelavau patrindamas šlaunį.

Na nesiseka man su šia koja. Tai su daga praduria, tai alebarda iš visos kvailystės daužo.

- Parodyk. – Matilda be jokių ceremonijų atitraukė mano ranką nuo kelių ir atskleidė chalatą. – Taip... Reikia gydytoją kviesti. Tegu kompresus uždeda. Mėlynė bus...

- Apsieisiu. Tu išgydysi...

- Galiu ir aš. – Flamandė šyptelėjo ir žaismingai persimetė kasą. – Lysk į geldą. Tave reikia greit nuprausti, o tai prie palapinės seržantai kanopomis jau žemę aria, pasitarimo laukia.

- Palauks... – pabandžiau vandenį koja ir atsisėdau į geldą. – Pasakok kas naujo kompanijoje...

- Po senovei. Penktoje palapinėje naktį vėl kauliukais lošė ir vyną gėrė...

- Brabantai?

- Na kas gi daugiau... – Matilda ėmėsi pilti ant manęs vandenį. – O vyną jiems atitysė Adelina.

- Aišku...

Brabantai visada laikėsi kartu ir kai kada leido sau pažeidinėti net tiesioginius įsakymus. Panašu, kad laikas jų imtis...

- Kapitone! - į palapinę įsiveržė van der Veldė. – atvyko pasiuntinys: reikalauja atvykti į kunigaikščio pasitarimą.

- Po velnių... nusiprausti neleidžia... Tegu laukia. Tuoj būsiu. O tu susitvarkyk su kompanijos reikalais vietoj manęs. Apsispręsk ką iš mokinių galima įšventinti į brolius jau rytoj ryte. Suskaičiuokit sužeistus ir žuvusius ir organizuokite iškilmingas Johano laidotuves... Savo žinion perimk visus trofėjus. Žodžiu viską, kas susikaupė. Grįšiu – raportuosi. Taip... ir sargybon šiandien statyk mokinius vietoj brolių. Tegu pratinasi. Jaučiu, kad ryt vėl bus kokia košeliena, tad geriau jog visi broliai būtų pailsėję.
Greit baigiau praustis ir užsidėjau Matildos paruoštus švarius rūbus. Pažui įsakiau atitemti milaniškus šarvus – jie buvo puošnesni ir lengvesni. Tai mano pirmasis trofėjus kare su šveicarais. Karo metu be šarvų atvykti į karinį pasitarimą – visiškas nesusipratimas. Prisikabinau paradinę espadą – flambertą, už diržo užsikišau dagą ir užsimaukšlinau juodą beretę su trimis povo plunksnomis. Dar ant kaklo užsimečiau grandinę ir pirštus papuošiau žiedais – pompa čia vertinama. Na ir aš neturiu nieko prieš. Panašu, kad galima judėti...
Su gailesčiu ir giliu atsidusimu nužvelgiau nukrautą stalą ir neištvėręs vis tik atsilaužiau žąsino kulšį. Tiesiog eidamas ir kramtydamas išėjau iš palapinės ir sėdau ant Kaprizo. Tai mano antrasis andalūzas, kuris buvo papuoštas paradine popona. Rodenas vis tik gavo kelis įbrėžimus ir sumušimus, tad aplink jį dabar sukiojosi mūsų gyvuliukų prižiūrėtojas, kuriam aš buvau sugalvojąs ober-veterinaro pareigybę. O ką? Mes kariuomenėje ar ką? Na ir pats žodis „gyvulininkas“ skamba ne itin gražiai.
- Su manimi... – įsakiau porai arbebūzininkų, kurie stovėjo sargyboje šalia palapinės ir pasukau link gremėzdiškos palapinės, kuri buvo iškilusi virš visų likusių ir buvo gerai apšviesta. Tai ir buvo Burgundijos ir Brabanto kunigaikščio  Karolio Drąsiojo palapinė.
Na ir kokių velnių aš jam prisireikiau? Net nežinau. Iki šiol jam pristatytas nebuvau ir  neturėjau su juo jokių tiesioginių reikalų. Gal eilinė „meduolių“ dalyba? Gal geriau nereikia. Už viską reikia mokėti - po „meduolių“, kaip taisyklė, gali tekti pabraidyt po šūdą... Patikėkit mano asmenine patirtimi.



 

2016-07-19 - 2016-07-21

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą