VIII
skyrius
- ...prisiekiu, tėve mano, kad gausinsiu
ir saugosiu iždą negailėdamas savo gyvybės. Ir leisiu tik vardan mūsų giminės
gerovės, - pasakiau padėjęs ranką ant sidabru perrištos Evangelijos.
Tai buvo rytinis sapnas ir prasidėjo
būtent nuo tos vietos, nuo kurios buvo nutrūkęs. Ta pats kambarys su prie
sienos sukrautomis skryniomis ir statinėmis bei prieš mane meno tėvas, Dievo
malone kontas Žanas V d‘Armanjakas.
- Aš priimu tavo priesaiką. – Tėvas
sunkiai atsirėmė į mano petį. - Eime. Mums reikės greitai iškeliauti. Aš
padėsiu jums. – Paėmiau tėvą už parankės ir, pasišviesdamas į žvakidę įstatyta
stora žvake, nuvedžiau jį siauru ir žemu koridoriumi.
Pakilome laipteliais, tėvas atidarė
dideliu raktu masyvias grotas, mes praėjome ir jis jas vėl užrakino. Po to pasuko
kaustytą žvakidę pritvirtintą prie sienos ir grotas su lengvu čežėjimu uždengė
iš viršaus nusileidęs akmeninis blokas.
- Eik, pažiūrėk ar viršuje nieko nėra, -
paprašė tėvas.
Aš linktelėjau ir... ir pabudau.
- Po galais... – tiesiog širdyje
nusikeikiau. Kada gi aš pažiūrėsiu šį sapną iki galo? Įdomu gi, kur tėtušis
lobį paslėpė... Na, tiek to... viskam savas laikas. Man jis vis tiek dabar
nereikalingas.
Keliais niuksais išjudinau Tuką ir
atsikėliau pats. Laimei jokių pagirių iš po vakarykščio nebuvo. Galva aiški,
nuotaika puiki. Eilinis jauno kūno privalumas. Tik štai... Tik štai moters
kokios reiktų. Ir greitai. Kitaip... kitaip nežinau. Nuodėmę dar kokią
padarysiu.
- Ech... kavos kokios... na bet nėra, -
pagailėjau ir juoko dėlei pasiteiravau: - Na ir po kiek dabar kava?
Laukiau, kad škotas nesupras apie ką aš
čia, bet mano nuostabai jis atsakė:
- Saracėniškas brudas? Nežinau, jūsų
mylista. Brangiai, tikriausiai. Kaip ją iš vis gera valia galima į save pilti?
Nesuprantu. Kas saracėnui gėris – tas krikščioniui, kaip mirtis.
- Nu jo, - mintyse pasidžiaugiau.
Tai reiškia, kad kavą Europoje jau žino (v.p.: kava Raudonosios jūros pakrantėje
paplito apie XIII a., o XV a. jau Šiaurės Afrikoje, Artimojoje Azijoje ir Pietų
Europoje – iš esmės tuose kraštuose, kuriuos valdė machometonai/saracėnai, tai
yra kai kuriose Viduržemio jūros salose ir dalyje Pirėnų pusiasalio. Europoje
iš esmės ji pradėjo plisti tik nuo XVII a. vidurio iš Venecijos. Laikoma, kad
oficiali pirma kavos siunta į Veneciją iš Turkijos buvo atvežta 1630 m.). Taip...
o paraką? (v.p.: yra įvairų versijų, netgi tokia, kad parako receptą
atvežė Markas Polo, kurio ir pati kelionė jau seniai kelia abejonių, tačiau
oficialus aiškus rašytinis šaltinis apie paraką ir jo panaudojimą kovoje yra
vienuolio Marko Greko manuskripte pie 1220-1300, tačiau konkrečiai apie
receptus jau kalbama tik vienuolio Rodžerio Bekono knygoje „Liber de Nullitate
Magiae“ 1242 m.. Tačiau jau iki šių veikalų parakas turėjo būti jau žinomas.
Tad, kai kurie mokslininkai mano, kad jis Europoje atrastas IX a visiškai
savarankiškai, nors ir panašiu laiku kaip Kinijoje. Tačiau Europoje praktinis parako
pritaikymas nuo Kinijos atsiliko, ir dėl salietros gavybos ypatumų, buvo gana
brangus. Kai kuriais šaltiniais remiantis, LDK parakas panaudotas 1382 m., o
Žalgirio mūšyje jau buvo net 4 ar 6 patrankos. Nors kitą vertus, pasak kai
kurių legendų, LDK kažkokius griaudinčius ginklus jau naudojo prieš
kalavijuočius, juos gąsdindami. Viskas buvo verčiama ant griaudinčio pagonių
velnio, kuris padėjęs brolius žudyti... Ir, turint galvoje, kad LDK turėjo
tamprius karinius ir diplomatinius ryšius su Aukso Orda, o pastaroji jau kare
su Kinija naudojo parako granatas, tai visai įmanoma versija, nes, 1366 m.,
pasak Petrarkos – parakas, kaip maras apgaubė visą pasaulį...).
- Tukai, o gera arkebuza po kiek? (v.p.: pranc. arquebuse, išrasta Europoje, manoma, kad Vokietijoje. Naudojama nuo XIV a. Pirmosios arkebuzos
šaudė negi strėlėmis, neturėjo nei buožės nei lovelio, o buvo spaudžiamos po
pažastimi, o XV a. jau turėjo ir buožę, ir apsodą, ir gaiduką bei nuleistuką.
Svėrė apie 3 kg, o vamzdžio diametras buvo nuo 13 ik 17-20 mm. Manoma, kad iš
30-40 m. galėjo pramušti gotiško tipo šarvus. Tačiau užtaisymas užimdavo daug
laiko nes buvo naudojamas parako minkštimas, o ne grūdeliai, kurie išrasti tik XVI
a. pradžioje).
- Irgi brangiai, bet tai jau visai niekam tikęs
daiktas. Triukšmas, dūmai ir didelis pšikas. Penkis kart iš arbaleto iššaunu,
kol jie tą arkebuzą užtaiso.
Štai taip... tiesiog nuostabu. Štai dar viena niša
mano žinių panaudojime. Ginkluose, tame tarpe ir šaunamuosiuose, aš neblogai
gaudausi. Visai galėsiu vietiniams meistrams pašnabždėti kaip titnaginę spyną
sukonstruoti. Jei arkebuzos yra, tai patrankos juo labiau. Na ir čia keletą
idėjų galiu mestelti. Gyvenam! M-taip... su nedidele išimtimi – jei išgyvensim.
Apžiūrėjau škoto žaizdas ir likau patenkintas.
Pūliavimo, puvimo, uždegimo ar kokios infekcijos nėra. Pakeičiau tepalą ir vėl
viską sutvarsčiau. Po to nuvariau škotą praustis.
O pats ėmiau mankštintis su savo naujais ginklais. Nusivariau
iki devinto prakaito, bet rezultatu likau patenkintas. Kūnas palaipsniui ėmė
paklusti. Nauja espada, tai yra ne visai espada, bet vadinsiu šį kalaviją taip,
likau patenkintas. Čia, šioje epochoje, vis tik dar pagrindinis ginklas –
sunkus kalavijas ir mano ankstesniąja espada tokių kalavijų kirčius atmušinėti
kiek sudėtinga, nes gali sulaužyti. O štai šituo – visai įmanoma.
Nuskutau savo barzdelę, po to papusryčiavau duona ir
sūriu, nes daugiau nebuvo kuo: vakarykštį viralą pilnai suvalgėm dar vakar.
Po to nuvariau Tuką šveisti katilo. O ką? Darbelis
nesunkus, ne plytas verčiu tampyti.
Tvirtai nusprendžiau šioje vietoje dar dienelę
pastovyklauti: tegu triukšmas dėl mano personos kiek nurimsta. Rytoj,
pasimeldus, ir trauksim. Na ir Tukas, gal jau normaliau balne galės sėdėti.
Taigi. Iškilo klausimas, ką veikti. Tad pasiėmiau
arbaletą. Na iš tikro, škotas šaudo kaip Vilius Telis (v.p.: vok. Wilhelm Tell,
pranc. Guillaume Tell, it. Guglielmo Tell, Šveicarų konfederacijos
išsivadavimo didvyris – legendinis šaulys. Dažniausiai vaizduojamas su
arbaletu) , o aš? Du šūviai
ir abu pro šalį. Gėda. Reikia mokytis.
Apžiūrėjau, kad de Gramono
strėlės buvo skirtingos. Strėlinė buvo padalinta į dvi dalis.
Išsitraukiau strėlę su
medinėmis, juodai dažytomis, plunksnomis. Antgalis – keturbriaunis, su trumpu
smaigaliu. Tarp briaunų – lygi plokštuma.
O štai iš kito skyriaus: strėlė su raudona plunksna ir antgalis jau tribriaunis, daugiau ištemptas. Tarp briaunų plokštuma su banga ir visas antgalis susuktas kaip spiralė.
O štai iš kito skyriaus: strėlė su raudona plunksna ir antgalis jau tribriaunis, daugiau ištemptas. Tarp briaunų plokštuma su banga ir visas antgalis susuktas kaip spiralė.
- Tukai, o kam ši strėlė? –
parodžiau škotui.
- O... jūsų mylista, ji
brangi. Viretonė. Tokias vokiečiai daro. Jos pas mus po sū už porą. Užtat toli
muša.... Žiūrėkit, jos ir plunksna kaip spiralė. Lėkdama strėlė sukasi ir
skrenda toliau ir taikliau. Net jau krisdama gali pramušti šarvus ar
šimtasiūlę. Strėlė tarsi įsisuka į kūną. Jei silpna apsauga, gali ir kiaurai
pramušti. Pataupykit jas.
- O mano gotiškus šarvus
pramuš?
- Ne, matote, smaigalys
ištemptas. Sulinks arba sulūš. Per tokius šarvus geriau su šita – bukesne. Bet
viretones gamina ir šarvamušes: tokiomis girdėjau šarvus ir išbando. Po to
atitinkamai juos ir žymi.
Na nieko sau... Graižtvos
idėja jau gimusi. Pataupysim.
Perskaičiavau brangiąsias
strėles ir ėmiausi paprastų. Mokiausi praktiškai visą dieną ir vakarop jau
užtikrintai pataikydavau į taikinį... Na, beveik užtikrintai. Na ir dar pats
sau prisižadėjau susirasti gabesnį meistrą ir paaiškinti jam kaip padaryti
normalią buožę ir taikiklius. Įsitikinęs, kad tokiu atveju mano taiklumas
keliskart padidės... Vis tik bus įprasčiau nei po pažastimi spausti kablį,
kuris tik „vaidina“ buožę.
Taip, su nedidele pertrauka pietums ir katalikiškų
maldų kalimui, visa diena ir prabėgo.
Vakare vėl sočiai pavalgėm ir išgėrėm vyno. Gerai
išsimiegojome ir iš pačio ryto, kaip ir planavome – pajudėjome.
Sapnų, beje, tąnakt nebuvo.
Kai saulė pasiekė zenitą, išsigavome iš tankumyno.
Miškas išretėjo ir nebuvo netgi žabų ir krūmų. Kažkoks sukultūrintas miškas.
Tukas paaiškino, kad žabus surinko vietiniai valstiečiai: už medžių kirtimą be
leidimo kardavo be jokių skurpulų.
Dar po poros valandų horizonte pamatėme lengvą dūmą.
Tai buvo Lekturas. Tai yra tai kas iš jo liko.
Norėdami jį aplenkti, pasukom dešiniau ir po kiek
laiko pasiekėm pirmąjį kaimą. Iki pamatų sugriautą kaimą. Irstančius kūnus po
gatveles tampė šunys, o artimiausi medžiai buvo pilni varnų apgultais
valstiečių pakaruokliais... arba servų... dabar jau nesuprasi.
Norėdamas greičiau palikti šitą siaubą, kurį nupiešti
galėjo tik Jeronimas Boschas (v.p.:
1450-1516, viduramžių dailininkas, siurrealizmo pirmtakas. Tapyba niūri, mėgo
tapyti pragaro kančias),
pentinais paskubinau Rodeną.
pentinais paskubinau Rodeną.
Už ką? Suprantama, kad tėtušis gavo savo dėl konflikto
su Pasauliniu Voru, o juos tai už ką? Na paimkite viską, apiplėškite, na
pagvaltavokite, bet kam gyvybę atimti? Kokia nauda iš mirusių valstiečių?
Nesuprantu beprasmio žiaurumo.
- Tukai.
- Taip, jūsų mylista.
- Nejau visa tai padarė kariai? Kokia prasmė? Kaimelis
gi vis tiek kam nors atitektų. O dabar tai ką iš jų paimti?
- Tai ne kareiviai, jūsų mylista.
- O kas?
- Samdiniai. Rutjerai (v.p.: pranc. routiers). Frankų rua visada naudojasi jų paslaugomis.
Pigiau, nei laikyti regulirius dalinius. Na ir riteriams po būtinosios
keturiasdešimties dienų tarnybos jau mokėti reikia. O jis moka pinigėlį
skaičiuoti.
- Kas tie rutjerai? – Aš pabandžiau ką nors tokio
prisiminti, bet neprisiminiau.
(Rutjerai, Sebastian Vrancx, tapyta beveik 100 metų vėliau nei vyksta pasakojimas )
- Samdiniai. Juos dabar visaip vadina: kompanjonai,
brigandai (v.p.: atsirado šimtamečio karo
metu. Abejose pusėse. Paliaubų metu jie būdavo paleidžiami, tad beveik
oficialiai jie tada gyvendavo iš plėšikavimų), skerdikais, bet aš linkęs
juos vadinti rutjerais. Jie baisūs žmonės. Visokiausių tautybių atmatos. Laiko
save šeima. Keisti pas juos papročiai: sako, kad jie visi lyg vienas eretikai
ir meldžiasi šėtonui. Gyvų visai nepalieka. Bet kaunasi kietai. Jie visuomet
turi paklausą. Tai greičiausiai, jie ir padarė. Jų braižas, - Tukas parodė į
aukštyn kojom pakabintus lavonus, - matote, visiems žarnos paleistos – tikrai
jų darbas.
- O kaip į jų darbelius rua žiūri?
- Lyg nežinotumėte, monsinjore. Jam nerūpi. Tiesa,
paskutiniu metu kalba, kad juos už žvėriškumą persekioja.
- Tfu... išgamos... Iškrypėliai... – nežiūrėjau į
lavonus, kol neprajojom kaimo.
Ką čia galima dar pasakyti? Čia kaip tik kaip sako
klasikai: „o laikai, o papročiai...“. Tik nuo to ne lengviau... O dabar dar
aiškina apie tolerantiškumą ir visokius niekalus... dar kart tfu...
Pasirodė laukai. Ištrypti ir palikti likimo valiai, o
kai kur išdeginti. Greičiausiai, kad tyčiomis. Atrodo, kad voras nusprendė be
mano tėtušio nubausti ir liaudį. Ponai kalasi, o mužikams galvos skyla. Karo
kaštai. O jis, kad jį kur, humaniškas nebūna... Chmmm... kažko įsijautrinau.
Laikas užrišt.
Leidau Rodenui prasimankštinti paleisdamas jį galopu.
Eržilas su malonumu pajudėjo ir kaimas greit liko kažkur toli.
Kelias buvo visiškai tuščias. Tik kai kur, skubėdami į puotą, kurią parengė
voro armija, skraidžiojo varnų būriai. Kad tave kur šikantį sutrauktų,
išgama...
- Tukai.
- Taip, monsinjore.
- Kaip arkliai? Perkaustyti nereikia? – pasidomėjau,
nors puikiai žinojau, kad nereikia.
Paprasčiausiai nusibodo tylėti.
- Na ne, monsinjore... viskas lyg tvarkoje, aš arklius
apžiūrėjau.
- Taip?.. O kaip pats jautiesi?
- Gerai, monsinjore. Man kaip šuniui gyja. – Tukas
paplojo per krūtinę. Šarvus dėtis aš jam uždraudžiau, o tai jis iš džiaugsmo
ruošėsi viską užsidėti, bet dabar jojo tik su apsiaustu.
- Gerai – jei ką, sakyk, sustosim, apžiūrėsim žaizdas.
- Viskas gerai, monsinjore.
- Ko čia vis loji: monsinjore, monsinjore... O žiūrėk,
ką gi čia mums velnias neša? – Aš parodžiau į grupelę žmonių ant kelio.
Priekyje, kažkaip keistai traukuliuodamas kojomis, ėjo
kažkoks žmogėnas, o jį sekė nedidelė minia....
2016-03-15
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą