2016 m. rugsėjo 5 d., pirmadienis

"Armanjako šalis. Rutjeras". XIII skyrius. Armanjakas - 2. 2016-09-05



XIII skyrius

 

Naktį sapnavau statybas... Pilis apdėta pastoliais, krūvos statybinių medžiagų, šmėžuojantys ir bėgiojantys darbininkai, kažkokios krosnys su rūgstančiais kaminais... Ir visokios kitokio klaikios nesąmonės.


Ir neišsimiegojau...

Ir atsibudau su skaudančia galva...

Ir iš vis – nenoriu aš tokių sapnų...

Ne, kad kas nors erotiško prisisapnuotų...

Apimtas liūdesio pakeiksnojau, skustuvu nubraukiau šerius, be jokio gailesčio išjudinau Tuką ir nupėdinau į treniruotę. Šventė, matote, jis... Nusispjaut. Pažus taip pat niuksais prikėliau. Taip sakant, sunku mokymuose - lengva mūšyje. Ir šiaip aš be jokios nuotaikos...

Su ypatingu nuožmumu save ir Tuką išsunkiau kaip porą citrinų. Kiek pagerėjo ir pusryčiauti jau nuėjau su pakilesne nuotaika.

Po pusryčių nusileidau į kankinimo kamerą patikrinti, kaip ten manieji belaisviai. Ne tai, kad labai buvo būtina, bet tam, kad dar nors kiek nuotaika pagerėtų.

Na, ant buvusio ekonomo šeimynėlės tai man visiškai nusispjaut, o štai pirklys – tai jau mano prekė. Itin brangi prekė. Tiesa sakant, jo net netardžiau. Nors mano profostusi Vilemui Askensui rankos ir niežėjo, bet kankinti neleidau. Askensas jau tris kartus savo mokinius siuntė prašydamas leidimo, o ketvirtą kartą net pats apsireiškė. Neištvėrė vargšas – pirklys taip visą sargų ir budelių broliją koneveikė, jog šiems visko mačiusiems stuobriams visos ausys linko, galvos spengė, o rankos niežėjo. Bet neleidau kankinti, o patariau visus kalinius susodinti į vieną celę... Ir neapsirikau.

Ekonomas su sūneliu, matomai norėdami įgauti mano palankumą, taip aptalžė Rafą, jog šis dabar puikavosi su mėlynėmis po abiem akim, sumušta nosimi ir nulinkusia raudonai violetine ištinusia ausim. Na ir gerai. Jokios užuojautos jam nejaučiu... Net po tos sielą veriančios istorijos su jo sužadėtine.

Pirklį ištraukė iš kameros ir paklupdė priešais mane...

- Kaip, Rafai, nakvojai?

Pirklys nutylėjo ir paniekinančiai bandė nusukti galvą, bet tuoj pat gavo per dantis nuo vieno iš Askenso pameistrių.

- Atsakyk, jei tavęs klausia ponas baronas! – riktelėjo Vilemas ir vardan didesnio įtaigumo pats spirtelėjo.

- Gerai... ponas barone... gerai, - taikiai prabilo Rafas ir pridūrė: - jūsų rūpesčiu, gerai.

- Tikras šaunuolis... – pasidžiaugiau ir pasisukau į Vilemą: - Vilemai, turiu tau užduotį. Šiandieną iki pietų privalai suorganizuoti kaime ešafotą. Pačioje matomiausioje vietoje.

- Nagi padarysim, kapitone... – pofostas net sutrynė rankomis. – Kokia bausmė? Karsim? Galvą kirsim? Prieš tai kalbėsim: ketvirčiuosim ar kaposim? Gal ir gerą ratą pastatyti...

Nuo tokių kalbų ir džiaugsmingai besišiepiančio Vilemo snukio mene net supurtė. Juk šiknius iš tikro džiaugiasi. Nors visai normalus vyras. Netgi geras ir atlapadūšis... kai kada. Pardoksas...

- Ant kuolo kada anksčiau sodinai? – nutaisiau niaurų balsą.

Ši vaidyba daugiau auditorijai. Ekonomas su sūneliu net ausis išskleidė. Na ir vergų pirklys dėmesyje sustingo. Tegu baisisi. O jau ten matysim...

Vilemas nė kiek nesusirūpinęs dalykiškai išbėrė:

- Pačiam neteko. Tačiau teisingą procedūrą žinau. Jokių problemų, kapitone, padarysim. Viską kuo puikiausia padarysim. Tuoj štai pagalbininkus išsiųsiu kuolus parinkti.

- Gerai. Ir kad pusiaudieniui viskas būtų parengta.

Ekonomas paminėjus kuolą susipurtė, pražliumbo ir sudribo ant grindų.

Jo sūnelį supurtė rauda ir keiksmai savo tėvo adresu.

O štai Rafas aršiai suriko:

- Išgamos, būkit prakeikti!..

Bet tuoj pat, gavęs gerą spyrį, užtilo.

- O tu, niekše, kaip manei? Galvą už prekybą krikščioniškomis sielomis galvą paglostys?

- Darykit ką norit... – sumurmėjo pirklys ir nuleido galvą.

Iš jo sumuštos nosies ant akmeninių grindų ėmė varvėti kraujas.

Na... taip... o nuotaika taip ir nepakilo... Ir tardyti jį noras praėjo. Tfu, kas šiandien per diena...

Pagyriau Vilemą su pameistriais už pavyzdinę tvarką.

Jie iki spindesio nušveitė visus instrumentus, numazgojo sienas, grindis ir net voratinklius nuo lubų nubraukė. Kankinimų kamera net neteko pradinės gotiškos charizmos. Pasidarė panašesnė į operacinę...

Na ir tegul...

Dar kiek pasisukiojau po požemį ir nupėdinau viršun. Ten pačiupau Loganą ir išsiunčiau jį su seržantais į Breskensą atvesdinti rekrūtų. Prigrasinau, jog jei atvarys visiškai niekam tikusius – visus antpečius nuplėšysiu... Panašu, jog paėmė į galvą...

Kuom čia užsiėmus?

Pilies kieme šeimynykščiai šmėžavo su savo reikalais – pilis vis labiau panašėjo į apgyvendintą. Remonto darbų dar nepradėjo, bet griuvenų vaizdelis vis labiau nyko.

Ką gi... Taip... Kamputyje pastebėjau valdininkus ir tėvą Motiejų, kurie gydė pagirias vietiniu alumi. Priėjau.

Heroldas ir jo kompanija kaip užsukti pašoko ir nusilenkė. Neatsiliko ir vienuolis, nors kaip šventikas nuo šios prievolės buvo atleistas. Dar vienas neblogas pastebėjimas.

- Ponas barone... – Ambruazas kiek sutrikęs sukosėjo. – Ar jūs patenkintas tuo kaip buvote paskelbtas senjoru?

- Visiškai, maestro de Aršambo, - lengvai linktelėjau. – Jūs puikiai padirbėjote ir aš, esant progai, būtinai tai paliudysiu herbinam Burgudijos karaliui.

- Didžiai dėkingi, jūsų mylista... – heroldas vėl kažko sutriko. Net primerkė savo užtinusias akis. – Bet...

- Maestro Ambruazai, jūs tikrai būsite aprūpintas viskuo, kas yra būtina kelionei namo, o madam Brungilda, išreikšdama padėką, jums perdavė dvi statinaites to puikiojo vyno, kurį mes vakar vakare bandėme. Ir, beje, jūsų niekas neišvaro. Aš siūlau pasisvečiuoti dar kokią savaitėlę ir pagerbti damuazo Logano vestuves savo buvimu.

Maestro patenkintas net nusikrenkštė. Matomai savo atsakymu atsakiau į visus susikaupusius klausimus ir išsprendžiau visus jo rūpesčius. Heroldas išsilydė padėkose. Persevanas ir auditorius su triguba aistra jam antrino. Draugiški bičai.

Dar kartą padėkojęs už gerą tarnybą, captelėjau už rankovės tėvą Mykolą ir nusivedžiau į šoną:

- Tėve, kodėl jūs neklausiate, kaip čia atsidūrėte?

- Viešpats keliai nežinomi... – vienuolis kiek šyptelėjo ir ėmėsi tarp pirštų stumdyti rožančiaus karoliukus.. – Aš atsiduodu Viešpačiui mūsų Dievui. Jis manęs dar nė karto nepavedė. Tačiau, kaip suprantu, sūnau mano, jūs ne veltui mane atsivežėte pas save?

- Teisingai supranti.

- Taigi? – Vienuolis palenkė galvą į šoną ir iš karto tapo panašus į šunelį, kuris kaulija skanėstų.

Tokį įmitusį šunelį....

Sekundę padvejojau... Na patinka, man šis vienuolis. Nežiūrint žiaurių pagirių, atrodo visai blaiviai mąstančiu. Ir akyse – jokio fanatizmo. Švarus, pasitempęs, plikė atidžiai išskusta. Sutana švari... na gal kiek susilamdžiusi ir aplipusi šienu... bet tai suprantama. Na ir palaido turinio dainiuškas traukia. Pabandysiu, o ten jau matysim...

- Man reikalingas pilies kapelionas, tėve Mykolai, o kaimiečiams ganytojas. Taip jau atsitiko, kad buvęs šventikas – amžiną atilsį, ir dabar vieta laisva.

- Padėsiu, kiek leidžia mano jėgos, sūnau mano... – vienuolis kukliai prisimerkė. – Bet ar aš tiksliu jums?


- Netiksite... – nusprendžiau nebetemti ir viską iš karto sustatyti į savo vietas, - jei netiksite, tai ši turtinga, rami ir soti vieta atiteks kažkam kitam. Dar kartą kartoju: man reikia, kad jūs paprasčiausiai vykdytumėte savo šventas pareigas ir... tarnautumėte man. Suprantate? Man, žmogui, kuris jums duos viską, apie ką tik svajojate.

- Taip jau ir viską, sūnau mano? – Vienuolis gudriai šyptelėjo. – Aš galiu apie daug ką svajoti. Net apie tai, kas šventvagiška mano statusui. Netgi apie tai, kas iš esmės veda į visišką nuodėmę. Nuodėmė saldi, o žmogus silpnas.

- Aišku, kad Popiežiumi tavęs nepadarysiu, - savo ruožtu šyptelėjau.

- O ne... tokios aukštumos manęs nedomina... – nusijuokė tėvas Mykolas. – Man gi...

- Tai susitarėm, šventas tėve, - nutraukiau vienuolį. – Jūsų nuodėmingi norai ir visa kita manęs visiškai nedomina, ir netgi galiu tame reikale šiek tiek pagelbėti, tol kol neišsiskirs mūsų...

- Kas, sūnau mano?

- Kol neprasiskirs mūsų norai, tėve Mykolai... Taigi. Pilnas maitinimas. Teisė valgyti prie mano stalo. Bažnytėlę paremontuos, o tuo pačiu ir jūsų nameliuką. Bažnyčios rakandus atnaujinsim. Jūsų žinion perduosiu mulą ir tiek patarnautojų, kiek reikės. Trūkstamą inventorių taip pat nupirksim. Į visas jūsų išdaigas užmerkiu akis, bet tikiuosi, kad proto ribų neviršysite. O iš jūsų reikės, kaip jau minėjau, vykdyti tiesiogines savo pareigas ir būti mano žmogumi. Tiesiogine prasme. Viskas.

- Dėkingas... – Vienuolis bandydamas paslėpti patenkintą šypseną  vėl nulenkė galvą.

- Tad ir susitarėme. Pradėkit jau šiandieną ir vakare pabendrausime vakarieniaudami... Beje, tuo pačiu apsidairykite ir tarp pilies šeimynykščių. Kas kuo kvėpuoja... na ir šiaip, ką spėsite...

- Jūsų paslaugoms, sūnau mano...

- tikiuosi...

Nusiunčiau vienuolį toliau pagiriotis, o pats įsakiau balnoti Kaprizą.

Aplankysiu maestro Pelegriną ir jo artileristus. Pasižiūrėsiu, kaip sekasi surinkinėti naująjį lafetą pagal mano brėžinius. Po to nulėksiu į žuvies apdorojimo daržinę – prisiminiau dar porą receptų, na o toliau į prieplauką. Po to pietūs ir bausmės vykdymas.

Bausmės vykdymas...

Cha...

O ką? Visai tinkama dienotvarkė viduramžiškam įnoringam valdovui...  Tai yra mano... tuoj pavirsiu ir į tamsos valdovą... Na.. taip... degraduoju net ne dienom, o valandom. Nors jei galiu atsikalbėti, tai noriu pasakyti, kad tai visiškai ne degradacijos procesas, o asimiliacijos. Kitaip būsiu amžininkų nesuprastas... Bet vis tiek esmė nuo to nesikeičia...

Na ir velniop... Nusispjaut.

- Kaprizas paruoštas, monsinjore... – pagarbiai raportavo Klausas.

Vaikinukas tiesiog švytėte švytėjo. Per kraštus liejosi mėgavimasis savo padėtimi. Beje, su Jostu, kaip bebūtų keista, gana greit sutarė. Kaip jau man ryte spėjo pranešti – buvo susipešę, bet gan greit susitaikė. Tai reiškė, kad surado bendrą kalbą...


- abu su manimi josite. Ruoškitės. Ir neužmirškit paimti mano pistoletų, arkebūzą ir arbaletą. Įlankoj pašaudysim. Na ir patys apsiginkluokite kaip pridera. Ir šarvus užsidėkite, o tai vaikštote, kaip kokie trenkti biurgeriai... – vardan tvarkos ir disciplinos suburbėjau. – Ir greičiau, o įsakysiu arklidėse kailį iškaršt.

Jostas ir Klausas išgaravo tarsi būčiau mostelėjęs stebuklinga lazdele. Na ir teisingai... aš gi nejuokauju. Aplaidumo čia negali būti. Viskas turi būti vykdoma bėgte ir  paknopstom... Kaip ten kažkas pasakė – geras pažas turi smirdėti šūdu ir prakaitu... Perfrazavau aišku... Taip kažkas pasakė apie kareivius ir kitame amžiuje, tačiau čia tinka pažams...

Vis ta mano bloga ir nesitaisanti nuotaika...

Kieme pasirodė Matilda. Hana ir Gerda sekė paskui. Kaip pririštos. Merginos nešė džiovinti pagalves ir paklotus.

Flamandė tuo tarpu jau nusižiūrėjo auką – viena mergina iš pilies patarnautojų stovėjo be darbo ir plepėjo su sargyboje stovinčiu šauliu. Koketavo ir blizgino akutes. Tačiau jau patraukusi link jos, pastebėjo mane ir staigiai pakeitė maršrutą.

- Ponas barone... – mergina likus porai žingsnių tūptelėjo reveranse.

- Ponia Matilda... – lengvai linktelėjau.

Ir šyptelėjau gerėdamasis savąja valkirija. Nepavargstu gėrėtis kiekvieną dieną.

Flamandė labai pasikeitė nuo pat tos akimirkos, kaip mes atvykome į pilį. Pražydo, ar ką? Atsirado valdingumas, pasitikėjimas. Visa tai ir anksčiau buvo, bet dabar išryškėjo.

Merginos akyse atsispindėjo pasitenkinimas tuo ką pamatė mano akyse ir priėjusi arčiau šnabžtelėjo į ausį:

- Ponas barone, gal norėtumėte su manimi prasivaikščioti iki miegamojo? Aš visiškai atsitiktinai atsiminiau apie savo naujuosius raištelius ir visai norėčiau jums juos parodyti.

- Labai norėčiau, mano princese... – aš apkabinau merginą ir lengvai priglaudžiau prie savęs. – Tačiau negaliu. Jau ir nesidžiaugiu gavęs šią pilį. Reikalų iki kaklo.

- Nepiktžodžiauk, Žanai!.. Ir paleisk mane. Nevalia šeiminykščiams rodyti jausmų.

O kaip... O anksčiau tai nusijuktų ir dar užpakaliuką pakraipytų... O dabar, matote, nevalia jai. Greit gi su savo vaidmeniu susiliejo... tiesą sakant, o ko aš stebiuosi? Pats šią metamorfozę ir stimuliuoju. O ar tai blogai ar ne, pasakyti kol kas negaliu. Gal vis tik veikiau gerai, nei blogai. Mergina savo tikrąją padėtį puikiai žino. O tai... tai ne daugiau, kaip žaidimas. Kol kas... Galima ir pažaisti... Nors gali būti, kad kada nors galiu ir pasigailėti. Taip sakant – vyriškas bukumas – visame gražume. Iš pradžių prisidirbam ir save apsupame problemomis, kurios susijusios su moterimis, o po to garsiai virkaujam dėl neteisybės ir didvyriškai bandome tas problemas įveikti.

- Katinėli, tavęs laukti pietums? – tuo tarpu mergina tęsė kalbą.

- Vakarienei... Ko gero, kad pilyje nepietausiu.

- Vakarienei, tai vakarienei...

- Viskas, ką tik nori, mano princese. Beje, įsakyk pabandymui atidaryti statinaitę su silke. Ji jau turėtų būti gera. O tu – desertui...

Baigti neleido...

- Kapitone, kapitone... – prie mūsų pribėgo vienas iš mosarabų.

Stabtelėjo ir trinktelėjęs kumščiu sau į krūtinę tęsė:

- Atlėkė pasiuntinys iš prieplaukos. Netoliese inkarą išmetė galera. Nuleidinėja valtis...

Štai taip... Laiko visokiems „liamurams“ nebeliko...



 

2016-09-05

 

 

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą