2016 m. gegužės 25 d., trečiadienis

"Armanjako šalis. Bastardas". XIII skyriaus pabaiga. 2015-05-25.





- Ką jūs čia darote? – grėsmingai pasiteiravau

- Na gi tai dėl jūsų saugumo, - sužvangėjęs ginklais ir stuktelėjęs sabatonais išsitiesė stambesnis ir ūsuotesnis sargybinis.

- Į parką noriu!

- Ta prašom. Mes jus palydėsim, viską parodysim, papasakosim, - širdingai pasisiūlė gvardietis, nors akys taip ir liko šaltai aštrios.

- Aš vikontą pats palydėsiu. – Kaip visada iš niekur išdygo Balzamonas. – Aš kaip tik pas jus ir ėjau.

- Mane įkalino? – pasidomėjau jo, kai mes leidomės laiptais į parką.

- Žinoma ne! – Baronas pasipiktinusiai net susimuistė. – Sargybą aš pastačiau tik dėl jūsų gerovės. Supraskit, jūs gi Armanjakas, o rūmuose pilna kavalierių, kurie vedini savo bukumo arba dėl paprasčiausios pramogos gali prisidirbti nemalonumų – pirmiausiai tai žinoma ant savo galvos. Na ir jus be reikalo trikdys.

- Aš nesipiktinu barone. Reikia, tai reikia. Nors aš ir ne prieš prasimankštinti.

- Tikiu, Žanai... – Senis stabtelėjo ir nusilenkė. – Ne prieštarausite jei jus vadinsiu vardu?

- Visiškai neprieštarausiu.

Aš iš tiesų neturėjau nieko prieš. Vardu, tai vardu. Bent jau iš pagarbos jo amžiui. Baronu penkiasdešimt – ne mažiau.

- Tai ir puiku. Jūs į mane galite kreiptis taip pat vardu. Tai štai... apie ką aš? A, taip. Gvardiečiai visų pirma tai saugo jūsų ramybę, Žanai. Beje, aš jau suspėjau su kai kuo pakalbėti. – Baronas mįslingai mirktelėjo. – Padarėte neblogą įspūdį nežiūrint to, kad jūs Armanjakas.

- Aš džiaugiuosi, Roberai...

Nusileidome žemyn ir, šnekėdami apie vynų rūšis, bearno eržilus ir rūmų damas, neskubiu žingsneliu vaikštinėjome po parką. Na, apie ką gi dar gali kalbėti tikrieji kavalieriai? Senešalis pasirodė kaip puikus pašnekovas.

 

2016-05-24

 

Bevaikščiojant išgirdome azartiškus vaikiškus šūksnius, kurie mus sudomino, tad pakeitę kryptį išėjome į nedidelę laukymę.

Joje kokių šešerių berniukas, panašus į mažą auksaplaukį angelėlį, mediniu kardu įnirtingai atakavo gerokai vyresnį, kokių dešimties metų, tamsiaplaukį berniuką.

- Tai jo didenybė Vianos princas, de Fua ir de Bigoro grafas, suverenus Bearno vikontas, Pranciškus Febas, - šnabžtelėjo baronas. - Našlės princesės Magdalenos Prancūzietės sūnus. O jo partneris – ponas Jurgis Loso Vegietis (v.p., laikantis anuometinių tradicijų žymiū didikų vardai ir kilmės vieta išversta. Isp. tai būtų: don Sancho Loso de la Vega), Kantabrijos (v.p. isp. Cantabria)
infantas (v.p. tai ispaniškas titulas, kurio prasmė ir reikšmė  „princas“. Kadangi ir princas, ir infantas lietuvių kalboje svetimybės, tai palieku ispaniškąjį atitikmenį). Šiuo metu jis valdovės pažas.

Mažasis vaikinukas tiek priminė angeliuką, jog pradžioje pamaniau, kad tai mergaitė – neįsivaizduojamai saldus dailutis. Ir plaukai kaip mamos – šviesus auksas. O štai akys – rudos... Kai išaugs, visos mergos pačios pasiklos. Ir koks nartus! Toks įspūdis, jog kautųsi iš tikro...

- Jūsų didenybe, aukščiau! Rapyrą laikykite aukščiau! – Neaukštas sausokas vyrukas su ožio barzdele ir saulėje blizgančia plike ryžtingai įsikišo tarp berniukų ir perėmęs auksaplaukio rapyrą, parodė taisyklingą stovėseną. – Štai taip. Ir atsiminkite – svarbiausia gintis! Gintis – atakos motina! Dabar, ponai, mokinsimės asso... Jūsų šviesybe, - jis jau kreipėsi į tamsiaplaukį, - pradėkite.

- Tai maestro Ponsas iš Perpinjano (v.p. pranc. Perpignan, katalon. Perpinyà),
princo globėjas... - pakomentavo baronas (v.p. Jaime Pons de Perpiñan – tai fechtavimo legenda: vienas iš keleto žinomiausių V.Europos ispaniško fechtavimo kalaviju, espada, špaga, rapyra ir t.t. meistrų: Jaime Pons de Perpiñan (1474); Pedro de la Torre (1474); Francisco Román (1532); Domingo Luis Godinho (1599); Pablo de Paredes (1599); Diogo Gomes de Figueyredo (1651). Ponsui priskiriama „geometrinio“ fechtavimo stilius, nors pasak vėlesnių jo pasekėjų ir kolegų, jo traktatas-vadovėlis (išleistas 1474 m.) dar nebuvo sistemingas, nuoseklus ir visa apimantis, bet juo gausiais rėmėsi rašydami savo veikalus. Pats Ponso veikalas neišliko).

- Kas? – Išgirdęs šio žmogaus vardą vos ne pritūpiau.

Kaip čia išsireiškus... net nežinau... Na, pavyzdžiui, ką darytų ir pasakytų šiuolaikinis sportininkas karatistas, jei sutiktų gyvą Matsutasą Ojamą arba Gitiną Funkosį? Arba šiuolaikinis katanos meistras pamatytų Mijamotą Musasį?

- Maestro Ponsas iš Perpinjano... – kiek nustebęs pakartojo baronas. – Garsus kalavijo meistras...

- Turiu atsiprašyti, Robarai. Man teko girdėti apie jį, o nustebau tik todėl, kad vyliausi jį kada nors susitikti... – teko skubiai išsisukinėti.

Ko, jau ko, o va tokio istorinio personažo nesitikėjau sutikti. Nors istoriniai liudijimai... Taip, būtent penkioliktas amžius. Ot tai pokštas – istorija... Vyrukas – žinomas ir garsus viduramžių meistras ir gana paslaptingas. Visi, kas domisi istoriniu fechtavimu, žino, kad jis vienas iš keleto meistrų, padėjusių pagrindus ispaniško „esgrimos“ fechtavimo stiliui (v.p. iš esmės pats žodis ir reiškia kovą šaltu ginklu ar ginklais – fechtavimu. Jį ir reiktų versti į „fechtavimą“, bet literatūroje jis būtent ir nurodo būtent ispanišką stilių – tai destrezos stiliaus pamatas/pagrindas), kuris Ispanijoje atsirado daug anksčiau, nei Prancūzijoje, Italijoje ar net tas garsusis ispaniškas „destreza“ stilius (v.p. to meto XV-XVI a. destreza stiliaus pagrindas buvo geometrinis kovinis kalavijo valdymo technikos sujungimas su judėjimu
(sinchronizuotas „darbas“ visu kūnu judant geometrinėje erdvėje atsižvelgiant į ginklą ir kovotojo fizinius gebėjimus – kaip šokiuose
išmokstant kiekvieną judesį atskirai, o vėliau juos sujungiant išeina begalybė junginių ir judesių pynučių)

, o vėlesniais amžiais jis išsivystė/išsigimė iki dvikovų stiliaus dūrio lengvu ginklu priešpastatymą kirčiui stilių ir buvo pripažintas atgyvenusiu stiliumi – užleido vietą daug agresyvesniems Italijos ir Prancūzijos stiliams. Žinomiausias destreza stiliaus pradininkas La Verdadera Destreza (1582)
).
Tačiau, deja, jo taip veikalas, kuris plačiai minimas istoriniuose šaltiniuose kartu su Toro veikalu, kuris smulkmeniškai aprašo šį stilių, iki mūsų laikų neišliko. Tačiau panašu, kad filipiniečių eskrimo kovos menas (v.p. kova su kalaviju/kardu ir durklu) yra išsivystęs iš būtent jo stiliaus, kurį į Filipinus užvežė ispanų pirmapraeiviai.

Po velnių... net plaukai piestu stojasi, kaip norėtųsi susipažinti... Realus istorinis personažas... Ir dar koks!

- Tai jokių problemų! – nudžiugino baronas. – Aš ir pats laikas nuo laiko su juo fechtuojuosi. Supažindinsiu…

Maestro kurį laiką stebėjo jaunuosius fechtuotojus, ištarė keletą pastabų ir, užbaigęs pamoką, juos paleido. Vaikinai toliau mojuodami savo mediniais kalavijais kažkur nudūmė. Aš dar pastebėjau, kad juos sekė visas pulkas tarnų ir auklėtojų, kurie kaip šešėliai sekė berniukus, nors labai arti ir nesiartino.

- Maestro Ponsai, noriu jus supažindinti su kilniuoju kavalieriumi ir kalavijo meistru de Lavardano ir Rokberno vikontu, Žanu, - baronas mane privedė prie ispano.

Maestro žvilgsnis smalsiai mane nudelbė ir jis nusilenkė, nors tiesą sakant, mažiau, nei priklausytų.

- Ponsas de la Romero, - trumpai prisistatė. – Kalavijo valdymo meno mokytojas. Barselonos, Aragono, Kastilijos ir Katalonijos meistrų gildijos narys.

Taip. Teisingai. Tokio termino, kaip „fechtavimas“ tuo metu dar nebuvo, todėl tik „kalavijo meistras“. Ir apie gildiją žinojau: deja apie ją žinoma labai nedaug, ir tai, daugiau spėlionių ir prisigalvojimų.

- Maestro, aš apie jus daug girdėjau, todėl laikyčiau garbe gauti keletą jūsų pamokų. – Mane tiesiog plėšė į gabalus nuo noro su juo sukryžiuoti kalavijus.

Pasak legendų, jis buvo neįtikėtinai aukšto lygio meistru.

- Aš negaliu jūsų mokyti, vikonte, - sausai pareiškė ispanas. – Mano laikas suskirstytas tiesiog minutėmis. Kaip jūs matote, šiuo metu aš mokau jo didenybę Vianos princą. Ir sutartis men neleidžia priimti kitų mokinių nei tie, kurie nurodyti sutartyje.

- Aš ir neprašau manęs mokyti!  - leidau sau kiek išdidokai pasipūsti.

Meistras pasirodo besąs kiek bjaurokas ir pasikėlęs, o aš tokius labai jau mėgstu ant šiknos sodinti. Aišku... jei tikėti legendomis, šiuo atveju gali būti, kad bus viskas atvirkščiai – mane pasodins. Bet vis tiek neatsitrauksiu.

Kiek erzinančiai pastebėjau:

- Mano tikslas, maestro, tik patikrinti savo meistriškumą ir ne daugiau. Pilnai gali pasirodyti, kad manęs ir nėra ko mokyti.

Meistras pasipūtė ir sausai pareiškė:

- Dabar pat?

- Taip, maestro!

Baronas nesikišo, o tik su gailesčiu į mane žiūrėdamas palingavo galva.

- Eime į paviljoną. – Ispanas staigiai apsisuko ir nužingsniavo keliuku.

Paviljonas pasirodo besąs tik didelė palapinė su susuktomis į viršų sienelėmis. Jame pastebėjau stalą su kėde, keletą manekenų ir keletą stovų su įvairiais ginklais.

- Rapyros? – trumpai paklausė ispanas.

Aš, įsistebeilijęs į ant stalo šalia rašalinės ir plunksnos gulinčią atverstą knygą, tik kinktelėjau galva.

Jis dar tik rašo savo veikalą...

- Užsidėkite vikonte apsaugas, - ispanas pasiūlė storą prasiūtą striukę ir iš gluosnio šakelių nupintą kaukę. – Rapyros, aišku skirtos treniruotėms, bet aš būsiu labai nemandagus, jei paliksiu jums mėlynes.

- Aš vertinu jūsų rūpestį, maestro, bet manau man jų neprireiks. – Nusimečiau liemenę su dubletu ir likęs vienmarškiniu paėmiau į rankas rapyrą.

Ot tai užskersavo lekiantį... Tuoj mane išlukštens kaip riešutėlį ir bus pilnai teisus. Rašė juk, kad jis su kalaviju lietaus lašus numušdavo ir sausas likdavo...

- Tokiu atveju, vikonte, ir man jos nereikia. – Ispanas taip pat nusiėmė liemenę ir parodė rapyra: - Prašau jus čionai, vikonte.

Kaip visada, kai paimu į rankas ginklą, aš kiek aprimau ir dar labiau susiėmiau, kai pamačiau jog meistro stovėsena visiškai archaiška su atsilošimu atgal.





Ispanas gi, pamatęs mano stovėseną, paniekinančiai nusišypsojo ir rapyra atidavė pagarbą.

Tą pačią sekundę jo ranka kaip gyvatė metėsi į priekį provokuodama mano ataką.

Greitai... bet kaip primityviai! O dar sako, kad sportinis fechtavimas visą kovinę įvairovę ir šaunumą išmainė į rezultatą…

Surišau jo geležtį ir paprastu tersu paliečiau meistro petį. Ko tai man atrodo, kad legendos kiek perdėtos…

- Prilietė! – nustebo baronas. – Vikono naudai.

Ispanas atsitraukė ir nustebęs į mane įsistebeilijo.

- Prašau jus, maestro. – Aš vėl atsistojau į poziciją.

Šį kartą ispanas nepuolė į kovą ir pabandė mane pačiupinėti per atstumą, tačiau man padidinus atakos tempą vėl gavo per petį.

- Prisilietimas! – vėl sušuko baronas. – Du kartus vikonto naudai.

- Bet kaip? – sušuko meistras. Iš tokios pozicijos neįmanoma padaryti tokio smūgio.

- Maestro, žiūrėkit. – Aš paverčiau savo rapyrą ir parodžiau riešą. – Aš laikau rankeną trimis pirštais, o nykščiu ir smiliumi valdau rapyrą. Tai man leidžia gerokai greičiau smūgiuoti ir pervedinėti ginklą. Be to, jūs atlošdami korpusą atgal ilginate distanciją ir ilginate judėjimo laiką  kai reikia smūgiuoti, o tada negalite greitai reaguoti kai reikia gintis.

- Bet... – nepatikliai sumurmėjo ispanas.

- Dar kartą... – pasiūliau.

Per kitas dešimt minučių meistrui sudaviau dar apie dešimtį smūgių, iš kurių jis sugebėjo atmušti tik porą, nors po to vis tiek jį pasiekdavau.

Ir man tapo viskas aišku. Mes kovėmės mokomojoje kovoje, kurioje mano šiuolaikinio fechtavimo stiliaus gebėjimai buvo netgi labai tinkami. O ispanas kovėsi koviniu stiliumi. Nėra kol kas dar tokio supratimo, kaip sportinė dvikova. Visi smūgiai skirti žalos padarymui, o ne prisilietimui už kuriuos duodami balai. Tikroje kovoje ispanas buvo gerokai pavojingesnis, nes mano smūgiai paprasčiausiai nepramuštų jo šarvų. Tam, kad prakirstų... nepradurtų, o būtent prakirstų šarvus, buvo reikalingas daug gilesnis atsivedėjimas, o tai reiškia, kad prailgėja kirčio laikas ir kartu prailgėja reakcijos gynybai laikas. Bet meistras mano silpnus kirčius įvertino kaip mano nenorą jį sužeisti. Tai yra kaip kilnumą.

- Vikonte! – Ispanas giliai nusilenkė ir jausmingai pareiškė: - Aš laikysiu garbe galėdamas iš jūsų perimti dalelę jūsų meistriškumo.

- Aš dar nesutikau tokio meistriškumo, kaip jūsų. Iš tikro, tai man yra ko pasimokyti. Savo laiku aš susikoncentravau vieno ginklo valdyme ir visiškai nepažystu porinio ginklo valdymo meno – espada ir daga. Štai kaip tik dėl šių pamokų aš jūsų ir prašiau.

- Laikysiu tai garbe. – Meistras vėl nusilenkė. – Jums skirsiu visą savo laisvą laiką.

Štai taip, gana sėkmingai, viskas ir susitvarkė. Ir neišsidaviau, ir įgijau daugiau kaip puikų... ką jau ten šnekėti, greičiausiai tai patį geriausią kalavijo meistrą visoje Prancūzijoje ir Ispanijoje mokytoją.

Maestro Ponsas tuoj pat pastatė ant stalo vyną ir bokalus. Mes ilgai nelaukę malonioje aplinkoje besišnekučiuojant jį ir suvartojome. Tiesa, daugiau nespėjome. Rūmuose baigėsi tarybos posėdis ir pasiuntinukas atbėgo ieškodamas barono. Na ir man jau reikėjo vakarienei ruoštis.

Susitarėme su meistru susitikti kitą dieną ir aš atsisveikinęs grįžau į savo kambarius, kur sutikau Tuką ir Fransua, kurie tvarkė ir dėliojo mano daiktus.

- Tu ko taip greitai pabėgai? – pasiteiravau škoto.

- Taigi persikraustyti reikėjo, - Tukas kažkodėl sutriko.

- Damuazo Loganas skubėjo, nes norėjo nepavėluoti į vakarienę, - įdavė jį Fransua, - ir kad viešbučiui be reikalo nemokėti.

- Žiūrėk tu man. – Tukas pagrūmojo vaikinukui kumščiu. – teisingai pasielgiau, kam mokėti be reikalo. O tai Gernadonas, tas sušvilptas niekšas, ruošėsi už dvi dienas nuplėšti.

Fransua atsakydamas vaikiškai parodė Tukui liežuvį ir vėl įskundė:

- O jis dar pas juvelyrą auskarą nusipirko. Damoms vilioti. Ir prašė manęs ausį pradurti. Va, žiūrėkit, patinusi...

- Aš tau tuoj ausis nurausiu, - pagrasino Tukas. – Na, nusipirkau, taigi aš šitam snargliui kapšą nupirkau. Jis išprašė. Taip, kad jo atlygį man atiduokite, kad daugiau nebenorėtų skųsti.

- Na gerai jau, užteks burnoti, - nutraukiau jų ginčą. – Ruoškitės į kviestinę vakarienę. Puikuotis ir blizgėt reikės...

Dar kartą greitai apsiprausiau, išsikvėpinau ir pats sau prisiekiau, kad būtinai suręsiu krūminukės aparatą ir gaminsiu tikrą spirituotą odekoloną. Trauktinės, kurias aš įsigijau pas Tulūzos kirpėją buvo aliejuotos ir man labai nepatiko.

Dar kartą apžiūrėjau save veidrodyje ir likau savimi patenkintas. Velniai žino kas, bet nieko nepadarysi, smokingų dar nėra.

Apžiūrėjau savo palydovus ir priverčiau škotą pasikeiti švarką. Fransua gi, atrodė puikiai.

Štai dabar galima ir pasipuikuoti, nors tiesą sakant, jaučiausi kaip Pelenė. Štai tuoj išmuš pusiaunaktis ir aš atsidursiu savo butelyje XXII amžiuje... Ne... Jau nenoriu. Man ir čia patinka, nes nekreipiant dėmesio į jos visą tą grubumą ir žiaurumą, „garbė“ ir „kilnumas“ dar ne tušti žodžiai.

Velnias... Visą gyvenimą svajojau į viduramžius papulti...
- Pirmyn!  - įsakmiai paliepiau. – Nosyje ir šiknoj nesikrapštyt, kiaušus prie žmonių nesikasyt. Jei kas įžeis ir žabos jūsų garbę ir orumą, duoti atkirtį su visu griežtumu. Su damomis elgtis mandagiai ir galantiškai, su kavalieriais – pagal rangą ir titulą, ir jokių skriaudų negirdomis nenuleisti. Viską supratote?
- O kaip gi! – mielai sutiko škotas ir čia pat susikišo į nosį pirštą, bet tuoj susivokė ir paslėpė ranką už nugaros.

Na-taip...

 


2016-05-25

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą