2017 m. kovo 31 d., penktadienis

"Armanjako šalis. Aukso Vilnos Slibinas". Armanjakas - 3. X skyrius. 2017-03-31.



X skyrius
 
Medžioklės ragas sugaudė ir netikėtai užtilo, o po akimirkos pasigirdo šaižus moteriškas klyksmas.


- Velnias... – truktelėjau savo iberietiškos kumelės vadžias ir sustojęs įsiklausiau (v.p.: pavadinimas iberietiškas arklys – nėra visai tikslus. Po šiuo pavadinimu praktiškai slypi trys veislės: andalūzas ir luzitanas, bei alter-real. Toliau, pagal aprašymą, ko geri tai turėtų būti Luzitano veislės kumelė. Luzitanas, tai grynaveislis portugalų arklys. Išskirtinis bruožas - snukis su kuprele. Buvo veisiamas specialiai kavalerijai ir kinkymui į ekipažus. Pasižymi vikrumu, ramumu ir šaltakraujiškumu. Ypač vertinama matodorų ir t.t.). – Kur gi tu, Macha?
Lusitano
Pasikartojęs šauksmas ataidėjo iš visai arti. Panašu, kad ne daugiau kaip penkiasdešimties metrų kiek toliau ir dešiniau.
- Beržinės košės tau reiktų, snargle!.. – mintyse iškilo jausmingas vaizdelis ir aš kiek spustelėjau pentinus. – No... keliaujam, Papiljona... (v.p.: pr.: papillon – drugelis) Tu dabar visa viltis...
Mes medžioklėje. Mija (v.p.: Mija – taisyklingas Marijos vardo trumpinys. Tačiau gali būti ir kaip savarankiškas vardas iš lot. Reiškiantis "dieviškoji“ arba „manoji“)... tai yra Marija Burgundietė užsimanė iškilmingos medžioklės su skalikais ir kategoriškai atsisakė mane išleisti, kol aš joje nesudalyvausiu. Dalyvauju... dalyvauju, kad ją kur... Ir dabar bandau pasivyti būsimąją Burgundijos sosto paveldėtoją. Marija, kaip visuomet, o tai jau buvo tapę įpročiu, aplenkė visą palydą  ir nėrė į tankumyną paskui milžinišką taurą. Vos sugebėjau sekti paskui ir tai tik Papiljonos dėka. Ši kumelė, braudamasi per tankynę, rodė tikrus cirko triukus. Tikras stebuklas, o ne kumelė...
- A-a-a... – netoliese pasigirdo eilinis spygtelėjimas, o už akimirkos aš išlėkiau į nedidelę laukymę ir tapau siaubingo veiksmo liudininku.
Blyn... Karolis, jei kas nutiktų, pirma mane pakabins ant šakos, o paskui ir visus Mijos palydovus su rūmininkais, favoritais, favoritėmis ir guvernantėmis...
Marijos arklys gulėjo ant šono su išverstais viduriais, šalia jo į šlapią blyną sutrypti skalikai, o siaubingos išvaizdos gauruota bestija  bando ragais pasiekti mergina, kuri tik per kažkokį stebuklą spėjo užsikabaroti ant storo ir kreivo ąžuoliuko ir užtempusi viršun bei prilaikydama žalios barchatinės suknios šleifą, bandė jausmingai spiegti.
- Blyn, šūdas šventas, kur lendi raguota šikna!!! – užrėkiau bandydamas atkreipti į save dėmesį ir sugriebęs ragotinę (v.p.: stambių žvėrių medžioklei skirta storos apimties ilga ietis su specialiu įtaisu, kad per giliai nesmigtų (būdavo atvejų, kai lokiai ignoruodami skausmą perdurti kiaurai, galėdavo nuslinkę kotu, sužaloti ar pribaigti medžiotoją). Kai kada ragotines darydavo tiesiog dvišakes (lokiams). Būdavo naudojama ir kare, tačiau mūšio laukuose jų apie XV a. jau nebeliko dėl jos masyvumo) numečiau pavadžius.

Na, dabar jau prasidės...
Kumelė, pajutusi, kad jai daviau pilną valią, džiaugsmingai sušnarpštė ir koketiškai šonu pražingsniavo tiesiai priešais gauruotą galvą su pabaisiškais ragais, kurie veikiau buvo panašūs į milžiniškus lankus. Tauras užbliovė ir kanopomis versdamas samanų kupstus, puolė priekin.
Papiljona pasidavė kiek dešiniau, po to nėrė kairiau ir grakščiai pranėrė pro pat ragus. Pasisuko kelis kartus ir vėl išnėrė prieš pat raguotą snukį. Tarsi šokdama ant savo plonyčių kojyčių, ėmė trypčioti vietoje ir dar paniekinančiai nuolatos suprunkšdama siuntė prakeiksmus gauruotai pabaisai.
Raguotoji pabaisa puolė... Ir vėl Papiljonos kilpos... Panašu, kad kumelė trypčiodama prieš pat pabaisos ragus, tiesiog mėgavosi šiuo veiksmu ir visai atvirai tyčiojosi iš šio gigantiško jaučio.
Na... taip.  Panašu, kad Papė taip gali žaisti iki paskutinio teismo. O nupirkau aš ją visiškai atsitiktinai pas klajojančius čigonus ir nesiliauju stebėjęsis. Jei nežinočiau, kad koridos kaip tokios dar nėra ir nenusimato, tai pagalvočiau, kad šie niekadėjai ją pavogė iš kokio pikadoro. Papė tiesiog sutverta skalikų medžioklei. Net savo išvaizda primena kurtą.
Papiljonai trypčiojant eilinį piruetą, mestelėjau akį į medį. Spėjau pastebėti, kad Mia šį laukymės spektaklį stebi iš nuostabos išplėstomis akimis ir net kažkiek prasižiojusi.
Įsigudrinau kažkaip nusismaukti beretę ir manieringai nusilenkti sosto paveldėtojai, o po to lengvai bakstelėjau pentinais – laikas...
Papiljona eilinį kartą išvengdama tauro ragų, atsidūrė jaučio šone ir aš visu kūnu, iš visų jėgų, smeigiau ragotine kiek aukščiau mentės ir palikęs ragotinę truktelėjau kovos kirvį.
Na!..
Tauras, kuriam iš nasrų varvėjo krauju nusidažiusios putos, snukiu bedėsi į žemę, bet pasipurtęs vėl pašoko ir vėl puolė. Papiljona išvengė smūgio ir stojo piestu, o kai ji priekinėm kanopom pasiekė žemę, aštrūs Toledo plieno ašmenys su traškesiu smogė ir įsirėžė į žvėries kuprą.
Turas sušvokštė ir krito į ištryptą žolę.
Netikiu!.. Čia tai bent!.. Blyn, koks aš šaunuolis!.. Pavyko beveik taip, kaip buvo rekomenduojama Torvaldo Beremenskio traktate apie medžioklę „Dialogas apie nuostabiausią ir puikiausią aistrą“. Beliko tik...
Atsitraukiau kelis metrus ir nušokau nuo kumelės žemėn. Sulaukiau, kol baigsis tauro konvulsijos  ir prisiartinau arčiau ir kirviu smogiau kiek žemiau pakaušio, kad jautis galutinai nusibaigtų. Nulaužiau ąžuolo šakelę, kurią padažiau į tamsų tauro kraują ir priklaupęs ją ištiesiau Marijai:
- Šį žvėrį skiriu jums, mano valdove!
Pagal legendą, paskutinio tauro ragas 1620 m.
Visiška improvizacija, bet tikiuosi, kad atrodo iškilmingai...
- Aš... Aš priimu jūsų... jūsų... – Mergina pabandė nulipti nuo medžio ir vos nenuvirto. – Barone... nuimkite gi mane....
Velnias, tikras idiotas... Na iš tikro...
Marija sulaukė kol pribėgsiu prie medžio ir su lengvu atodūsiu, krito į mano rankas.
- Žanai!!! – jos raudonos lūpytės provokuojančiai prisiartino prie manųjų.
- Grafiene... – ryžtingai žengiau atgal ir nuleidau merginą ant žemės.
Velniai griebtų! Traukia mane įsisiurbti į šias viliojančias lūpas... Net alsuoti sunku. Bet negaliu! Neturėčiau! Negalima, velniai rautų! Joje siaučia tik mergaitiški hormonai, o aš galiu galvos netekti.
- Bet kodėėėl?! – kibi rankutė įsikabino į mano apsiaustą ir truktelėjo link savęs.
- Grafiene... – žengtelėjau atgal ir apnuoginęs medžioklinį kalaviją, priklaupiau ir ištiesiau jį Marijai. – Mano ponia, geriau nusmeikite mane savo ranka, bet tik nekankinkite manęs...
Marija prikando apatinę lūpą ir nieko neištarė, tad man teko tęsti:
- ...kiekvieną dieną matydamas jūsų grožį, aš degu kaip pragare, o mano jausmai jums – kaip dangiškos stichijos, tačiau aš nevertas net jūsų žvilgsnio. Jūsų lemtis – mylėti karalius...
- Ką man mylėti, aš nuspręsiu pati... – nutraukė nane Marija. – Bet... bet...
- Grafiene... Prašau jūsų... – aš išgirdau arklių kanopų dundesį ir privedžiau Mariją prie Papiljonės. – Išlaikykime padorumą, o vakare, puotoje, jei panorėsite, aš labai džiaugsiuosi pokalbio tęsiniu...
O-ch... panašu, kad išvengiau...
Nyderlanduose saugomi inkrustuoti taurų ragai

Na, o toliau buvo tik dirbtini ir tikri didikų, pasiruošusių atsisveikinti su šiuo pasauliu girininkų ir vyriausiojo rūmų jėgerio, kuris žadėjo neįtikėtinas viso pasaulio dovanas už jo garbės išgelbėjimą, šūkčiojimai.
Na, ponas grafe, nesijaudink. Aš ne savanaudis, bet pažadėtąsias dovanas priimsiu be jokių skurpulų. Žmonėmis, pavyzdžiui...
Medžioklė baigėsi ir mes su triumfu grįžome į pilį. Pabaigai nusprendžiau galutinai blykstelti ir padovanojau Papiljoną Marijai. O kaip atsakymą į šią dovanėlę, gavau  tris geros veislės Bearno poros metų eržiliukus ir asmeniškai pačios siuvinėtą kotą (a.p.: apsiaustas – tunika, su rankovėmis ar be. Dėdavosi ant viršutinių rūbų ar šarvų. Vėliau, siuvinėtas valdovo herbais ir spalvomis, liko kaip būtinas heroldo atributas). Ir ibirietišką kumelę dovanojau visai ne siekdamas savanaudiškų tikslų, o paprasčiausiai man bus ramiau kai žinosiu, kad ji sėdi ant Papiljonos, nes tai ne pirmas toks šios padaužos merginos pokštas. Ir manau, kad ne paskutinis. Gaila aišku kumelės, bet ir eržilai geri! Po kurio laiko galima bus baronijoje veislei palikti.
Burgundijos heroldo kota
Viduramžių tunikos-kotos rekonstrukcija
Vakare buvo iškelta puota. Ką apie ją galima papasakoti? Be jokių abejonių, kad Burgundijos rūmai šiuo metu visoje Europoje buvo patys prašmatniausi. Negaliu neatsistebėti, kaip turėdamas tokias išlaidas, Karolis dar sugeba kariauti... Įspeistas į kampą iždininkas net vapėjo, jog biudžete yra kelių milijonų skylė. Bet jei tai tiesa, tai tada visiškas pasmerkimas. Kiek tai galėtų būti? Na, ne mažiau kaip visas vagonų sąstatas.  Tačiau nurodytus pinigus ir skolą už mano tiekimą, šis velnio kipšas, išmokėjo. Tad su gryna sąžine buvo galima pasinerti į linksmybes.
- Baroniene, jūs šiandieną daugiau nei nuostabi! – tarsi netyčia pervedžiau piršteliu per prašmatnios ir stotingos blondinės, kuri galvą buvo pasipuošusi auksinėmis žvaigždėmis ir pusmėnuliais nužertu eneninu (v.p.: aukštas smailėjantis, kūgio ar vamzdžio formos moteriškas apdangalas susuktas iš prabangaus audinio. Enen vienas daugybės atour (pranc.) tipo kepuraičių. Krakmolintas prabangus audinys buvo sukamas ant banginio ūso ar metalinio karkaso).
Marija Burgundietė su enenu
- Oj, barone, jūs neįtikėtinai mandagus!.. – baronienė Valpurgija fon Šauenburg grakščiai brūkštelėjo koja atgal. – šiandien vidurnaktį mano apartamentuose...
Savo rankoje pajutau nedidelį raktelį...
- Visada jūsų paslaugoms...
- Tai blogojo įėjimo į mano buduarą raktelis, o kol kas palydėkite mane iki stalo... Mano brangusis į mus žiūri...
- Jūs nuostabi, Valpurgija...
Pasisveikinęs su „brangiuoju“, apsikeičiau keliais žodžiais ir iš Liuksemburgo grafienės kambarinės pavogiau Loganą.
- Susitarei, brolau?
- O kaip gi... – Viljamas susipylė gerklėn visą Mozelio vyno taurę ir suleido dantis į stirnos šlaunį pagarintą šafranu. – Tai tcigiok, kšškokss rojus! Pašišmahinšiu kchaip rekchiant...
Na taip... iš ties rojus. Visi vyrai kare, o nepasitenkinusioms žmonoms neša stogus.
- Kuopą apgyvendinai?
- Na taip. Miesto sargybos kareivinėse. Mums visą baraką išskyrė. Na, o seržantai butuose įsitaisė. Ir arklidės...
- Šaunuolis. Nuo rytojaus imiesi darbo...
- Barone, - suskambėjo balsas už mano nugaros.
Apsisukau ir mosikuodamas beretės plunksnomis žemę, susilenkiau per pusę.
Nuo menėje šviečiančių šimtų žvakių šviesos, suspindėjo ir milijonais saulės zuikučių sužaižaravo Karolio Drąsiojo žmonos kunigaikštienės Margaritos brangakmeniai, kuriais buvo nusėta auksu siuvinėta suknia. Marmurinė oda, aukšta kakta, itin taisyklingi, netgi galima sakyti  - klasikiniai, veido bruožai ir spindinti didybė, kurią itin mielai pripaišoma visiems karališkojo kraujo asmenims. Kiek anksčiau galvojau, kad tai pramanai, bet vėliau įsitikinau, kad tai tiesa... Be to, ji Anglijos karaliaus sesuo. Nenusakomai kilminga, tad nenuostabu, jog nuostabi, bet pasipūtusi. Kas yra, tai yra...
Kunigaikštienė kiek krestelėjus auksiniu tinkleliu apgaubtus plaukus, linktelėjo:
- Barone van Gutenai, aš jums dėkinga. Marija man viską papasakojo.
- Mano pareiga tarnauti Burgundijos karūnai, jūsų šviesybe.
- Aš gi sakiau, kad jis mielas bet kuklus... – greta pamotės išdygusi nusijuokė Marija ir koketiškai pasitaisė savo suknią. – Labai kuklus...
- Ko gero aš su tuo sutiksiu... – Margarita nudelbė mane vertinančiu žvilgsniu.
Žvilgsnis buvo toks sunkus, jog nenorom pasijutau taip lyg būčiau pririštas prie stulpo vergų turguje.
Atsakydamas, kaip galint mieliau nusišypsojau. Be jokių užuominų, o tik parodydamas savo atsidavimą.
Pranašaudamos šypseną, Margaritos veide pasirodė mažos duobutės, o lūpų kampučiai ėmė kilti viršun, tačiau akimirksniu viskas negrąžinamai dingo ir vėl sugrįžo šalta, bet graži išorė.
- Barone van Gutenai, mes jumis patenkinti... – kunigaikštienės kapotuose žodžiuose nebuvo net menkiausios palankumo užuominos, - ...kaip ir jūsų tarnyba Burgundijos labui. Tačiau dėl valstybinių reikalų jums teks vykti Kastiliją. Malonėkite vykti nedelsiant. Mūsų sekretorius jums nušvies esmę. Ir dar...
Margarita Jorkietė
Iš rankovės ištraukta pasirodė batistinė nosinė su užvertu masyviu žiedu.
- ... tai jau mano asmeninio palankumo ženklas.
Kunigaikštienė perduodama man dovaną lengvai spustelėjo mano ranką, o po to apsisuko ir nuėjo prilaikydama savo globotinę už rankovės, kurią trukteldavo kas kartą, kai ši bandydavo atsigręžti.
Štai taip. Klasika. Tai turėtų reikšti, kad kiekvienas vabalėlis turi žinoti savo vietą. Matomai Mija pasidalinu su pamote savo jausmais, su kuria, jei tikėti gandais, labai neblogai sutaria. Štai taip. Galiu lažintis: Margarita, kaip moteris suprato savo podukrą ir panašu, kad visai būtų nieko prieš apsikeisti vietomis. Viskas puikiausiai atsispindi jos akyse! Bet! Bet ji, visų pirma, ne motina, o Burgundijos kunigaikščio žmona ir, aišku, negali leisti tokio disonanso... netgi platoniško. O juolab ir pati negali sau leisti tokių jausmų išsiliejimo. Ji, matomai, ne itin pasitiki mergaičiuke už kurią pilnai atsako, kol nėra vyro. Galbūt nepasitiki ir savimi, bet apie tai jau galiu tik spėlioti. Štai ėmė ir išspyrė pavojingą merginos garbei baroną kuo toliau nuo pagundų, o tuo pačiu išpildė ir vyro priesakus: atitraukus dėmesį, išsiųsti van Guteną į Pirėnų pusiasalį.
Velnias... kiek įsižeidžiau, bet kita vertus, kaip kalnas nuo pečių nukrito. Velniop tuos pusy-siusi  ir visas tas mandagybes ir kurtuazijas su karališkojo kraujo asmenimis. Pavojingas ir nemalonus tai reikalas. Kur tie veltėdžiai Jostas ir Klausas? Namo reikia ruoštis. Anksti ryte iškeliausime. Pirmyn, baronija mūsų laukia.
Tačiau kunigaikštienės pažai sutrukdė. Jie mane nulydėjo į nedidelį kambarėlį, kur asmeninis Margaritos liokajus man įteikė nedidelę skrynutę, kuri buvo sklidina neseniai nukaltų ir dar visu šviežumu blizgančių guldenų. Visa tai jis palydėjo žodžiais, kad kunigaikštienė Margarita, įsiklaususi į savo vyro pageidavimus, su dideliu malonumu į savo palydą priims ir mano mažytes.
Slogumas iškart dingo. Kaip ranka nuėmė. Tiksliau ne tiek dingo, kiek atsitraukė kažkur giliai-giliai į pasąmonę. Štai koks aš godus... Ir ne dėl savęs pergyvenu, o už reikalą, kuriam pagelbėti gali tik pinigai. Apimtas jausmingo pakylėjimo, savo globotiniams padovanojau po auksinį ir nusiunčiau namo ruoštis. Prie savęs pasilikau tik Jostą. Logano neliečiau: tegu su pasimėgavimu ir iki soties niokoja Burgundijos damų tvirtoves – užsitarnavo velnio vaikis. Na, o pats pasivaikštinėjęs iki vidurnakčio, įlindau į baronienės apartamentus. Taip sakant, pasižymėti prieš išvykstant.
- Aš einu, mano saule!.. – atskleidžiau portjerą ir mėnulio šviesoje pamačiau ant lovos vietoje nuostabaus apvalumų savininkės, kaulingą figūrą su naktine kepuraite ir ilgais marškiniais.
- Tai tu mano pūkuotuk? – į mane mirkčiodamas savo trumpareges akutes įsispitrino kaulingas veidas su kumpa nosimi ir ožio barzdele.
- A-jo, mano ožiuk... – visiškai netekęs žado leptelėjau ir greit nėriau į koridorių. Po to, girdėdamas už nugaros to pačio „brangiausiojo“ balsą, pakštelėjau pirmą pasitaikiusią visai simpatišką tarnaitę į lūpas ir nėriau pro langą.
Pusiaukelėje iki namų sustabdžiau savo Morgenšterną, gurkštelėjau iš gertuvės rūgštoko ir aitraus jauno vyno, garsiai nusijuokiau ir žiūrėdamas į bilijardais žvaigždžių nusėtą dangų, užrėkiau:
- Nuos-ta-bu!!!
- Apie ką jūs, monsinjore?
- Apie nieką... jojam...

 

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą