XIII
skyrius
Antverpenas. Sostinė, kuri stovėjo
abipus didingosios Šeldės (v.p.: ol. Schelde, pranc. Escaut). Šis
miestas nė kiek nepanašus į tą, kuris yra, o tiksliau bus dvidešimt pirmame
amžiuje. Tai tiesiog paprastas, purvinas ir smirdantis viduramžiškas
miesteliūkštis. Tiesa, jau pakankamai didelis. Gavanėje, kuri Briugėje –
Antverpeno tiesioginiame mieste konkurente, ne taip seniai ėmė sekti vandenys,
todėl Antverpenas pamažėle augo ir jo prekybinės pozicijos Flandrijoje vis
labiau tvirtėjo. Tad nenuostabu, jog jis vis labiau turtėjo ir plėtėsi. Bet,
tiesą pasakius, Antverpene dar nebuvo nė į ką žiūrėti: net didingoji Antverpeno
Dievo Motinos katedra tik pradedama statyti. Savaime suprantama, kad ir Rubenso
freskų dar nėra. Na, tiksliai nežinau, bet man atrodo, kad jis dar net ir
negimęs, nors be abejo – galiu ir klysti. Na, nebent Steno pilis gali padaryti
įspūdį (v.p.:
ol.: Burg Steen).
Tik tiek, kad aš joje ir buvau.
Jau seniai praėjo tie laikai, kai aš į viską žiūrėjau dvidešimt pirmo amžiaus
žmogaus akimis, tad dabar... net nežinau... Gal kur kas su didesniu malonumu
pasižiūrėčiau į Pasaulio prekybos centrą Niujorke „Empire State Building“ (v.p.: 102 aukštų Art Deco
stiliaus dangoraižis pastatytas 1929-1931 m.) Tik, kad
jis po kokių keturių šimtų metų bus pastatytas... Žodžiu, nuotaika nekokia ir
viskas nusibodo. Jau antra para kaip Antverpene sėdžiu. Net palaidų mergų
nebesinori...
Burg Steen |
Už
nugaros sugirgždėjo durys. Aš pasisukau:
- Na ką?
- Atvyko,
jūsų mylista, - karštai sušnabždėjo Luidžis.
- Ir ne
vienas, monsinjore, - ištarė Pjetro, - su juo dar kažkokie žmogeliukai. Snukius
po gobtuvais slepia. Iš viso šeši ir viena merga. Tačiau ji kaip ir be sąmonės
buvo, kai ją iš palankino išnešė. O prieš tai dar šeši buvo, nors panašu, kad
tai moterys.
-
Šaunuoliai! Eikit praustis ir persirengti.
Tai mano
pažai grįžo: beveik parą lindėjo šalia Rafos namo. Apsirėdė skarmalais,
snukučius išsitepliojo pelenais ir tapo panašūs į vietinius vaikiūkščius, kurių
kiekviename mieste buvo daugiau nei su kaupu. Šaunuoliai: pavedimą įvykdė be
jokios pompastikos ir be jokių nereikalingų kalbų. Nors tai ir suprantama:
broliukai jau spėjo prisrėbti pakankamai negandų, tad ir skarmaluotiems
vaikščioti jiems buvo jokia ne naujiena.
Taigi.
Planas su „kodiniu“ pavadinimu „Suraitom Rafą“ – paskutiniame etape.
Realizacijos etape.
- Tėve
Mykolai... – aš atsitraukiau per žingsnį ir apžiūrėjau iš šono savo kapelaną.
Įspūdingai
tas kipšas atrodė. Suplyšusi sutana iš po kurios matėsi grandinės; basos ir
purvinos kojos, snukyje - fanatiko ugnis. Visai kaip tikras... įtikėtinai
atrodo... net gal per daug...
- Galite
nesijaudinti, mano sūnau, - kapelionas patogiau pasičiupo didelį bronzinį
kryžių su kuriuo kelis kartus mostelėjo, - nudėsim netikšas šventuoju
kryžiumi...
-
Seržante, kaip taviškiai? - kreipiausi į kresną ir visai neįspūdingos išvaizdos
vyrą.
- Visi
savo vietose... – trumpai atsakė vyrukas.
Tai
seržantas Umberto Kjeza, vyresnysis bažnytinio Kambrės arkivyskupijos (v.p.: lot.: Archidioecesis Cameracensis, pranc.: Archidiocèse de Cambrai; (arki ir vyskupija) - krikščionių bažnyčios
administracinis-teritorinis vienetas, kurį sudaro viena, o dažniau kelios
vyskupijos) tribunolo
antstolis. Kodėl jis čia? O reikalas tame, kad aš visai nenorėdamas
įsipainiojau į bažnytinius reiklaus ir intrigas, kurių esmės iki galo
nesuprantu. Tad, matyt reiktų pradėt nuo kiek tolėliau...
Iš pirmo
žvilgsnio gali pasirodyti, kad viešumon ištraukti satanistą nekrikštą labai
paprasta, bet realybėje, kuri net mane patį nustebino, tai visai nepaprasta.
Taip, istorikai tiesiog springdami aprašinėja visokias tas žiaurybes ir
inkvizicijos siautėjimo nebaudžiamumą, bet iš tikro tai toli gražu neatitinka
realybės. Ypač kai kalbama apie žydus. Yra tokia popiežiaus Mikalojaus Penktojo
(lot. Nicolaus
V, tikroji pavardė Tommaso
Parentucelli, 1397-1455 m)
bulė, kurioje jis inkvizicijai nurodo, kad šie kovotų prieš žydų persekiojimą
ir mušimą. Netgi dar daugiau: įsako ne tik bausti iniciatorius, bet ir imtis
veiksmų, kad žydų teriojimai net nevyktų. Net nežinau kaip jums, bet man
pergalėti nusistovėjusius stereotipus buvo ganėtinai sunku... juk tiek daug į
galvą apie tai istorikai kalė... ir taip toliau...
Maža to,
konversas, tai yra atsivertęs žydas yra tiesioginėje bažnyčios globoje ir
jokios savivalės jų atžvilgiu neturėjo ir negalėjo būti. Netgi globoja ir
visaip juos saugo. Na ir pats Antverpenas, kaip pakankamai savarankiškas
senjoras, gali spjaut ant kažkokio tai ten baroniūkščio, kuris rašo kliaudas
ant didžiai gerbiamo turtingo ir žinomo pirklio: ant pirklio, kuris įneša
didelę dalį į miesto iždą. Juolab, kad kažkokių įtikinamų įrodymų tai aš
neturėjau...
Taip,
turime jo prisipažinimą dėl prekybos krikščionimis, bet šis prisipažinimas gali
būti pragaištingas ne tik jam, bet ir man. Iš karto viešumon iškils, kad aš
nutylėjau apie šį pasibaisėtiną nusikaltimą, ėmiau pakišas ir dar visaip
išsidirbinėjau. Tad reikėjo veikti iš užnugario. Mieste kaip tik svečiavosi
kardinolas Žanas VI de Burgonis Kambrės arkivyskupijos ordinaras (v.p.: lot.: ordinarius: šventikas tarnautojas ar
šventikas valdytojas; einantis kažkokias tai pareigas). Mane su juo
suvedė mano senas pažystamas Bolduinas de Lanua – Flandrijos gubernatorius,
kuris labai laiku atvyko į Antverpeną. Kardinolas, kaip bebūtų keista turint
galvoje, kad Antverpeno šventikams bus riesta už tai, kad šie pražioplino
erezijos židinį, bet mano idėją priėmė palankiai, nes tokia situacija jam buvo
kažkodėl labai paranki. Maža kaip visi tie reikalai gali apsisukti?..
Kardinolas net
išskyrė savo žmones, bet oficialaus orderio neišdavė ir savo dalyvavimą šiame reikale
užmaskavo kaip tik galėjo. Na, šį aspektą aš puikiausiai suprantu: kardinolas
čia niekuo dėtas, o viską liaudis atskleidė. Jis įsijungs tuo momentu, kai
viskas bus paviešinta. Jei, aišku, bus paviešinta. O-ch jau tie šventikai...
Pažvelgiau
per langą. Na ką? Belieka melstis, kad Izaoko pateikta informacija
pasitvirtintų... Aiškių įrodymų juk nėra. Na ir užteks: laikas veikti, o tai
jau temsta.
- Tėve,
jūsų scena...
Iš
nakvynės namų, kur buvau įkūręs vadavietę, lango, puikiai buvo galima matyti
Cimlerių namas. Turtingai gyvena, kalės vaikas. Tvora kaip tvirtovės, o namas
trijų aukštų su pagalbiniais priestatais. Na nieko...
Per
gatvės purvą nupėdino vienuolis Mykolas ir garsiai bambėdamas maldą, atsistojo
tiesiai priešais Rafos namų vartus. Jo įspūdingas stotas iškart patraukė
praeivių dėmesį. Keletas net priėjo paprašyti jo palaiminimo. Netoliese
stabtelėjo apgirtusių jūreivukų būrelis, kuriuos stengėsi vaidinti hukerio (ol.: hoeker. Iki XV a. buvo statomas kaip žvejybinis dvistiebis
plačianosis laivas su užapvalintu laivagaliu. Vėliau paplito po visą vakarų
Europą ir dažnai tam , kad žvejybinį laivą atskirti nuo karinio ar prekybinio,
buvo pridedamas priešdėlis „fisch“),
su kuriuo aš atvykau į miestą, įgula.
Iš už kampo pasirodė Baumgartneris su
maniške kariauna ir kitais parinktais artimaisiais. Tarp minios sušmėžavo ir
juodaskverniai tribunolo fileriai. Na ko tu tyli, nupenėtas meitėli? Pradėk,
šikniau!..
- Šėtonas!!! – vienuolio Mykolo
laikomas kryžius pakilo viršun, o po to parodė į Rafos vartus. – Šioje buveinėje
matau alkaną šėtoną, kuris trokšta krikščioniškų sielų...
Štai taip jau kitas reikalas...
- ...mačiau aš Viešpats angelus,
kurie man į rankas įdėjo teisingumo kalaviją-ą-ą-ą... – kenčiančio balsu
užbliovė šventikas.
Pasirodė miesto apsaugos patrulis:
sekundei sustingo ir po to iškart pagreitino žinginę, kad išvaikytų
nesuprantamą susibūrimą. Tačiau pamatę vienuolį Mykolą, kariai pasitraukė šonan
ir užėmė stebėtojų vaidmenį.
- ...išvarysim nelabąjį
krikščionišku nuoširdumu ir į dienos šviesą ištrauksime Kristaus pardavėją
užsidėjusį katalikišką kaukę-ę-ę... – kapeliono balsas pasiekė maksimalią natą:
- ...ateikite vaikai, paklausykite manęs: išmokysiu aš jus dievobaimingumo. Ar
nori žmogus gyventi ir ar gali pamatyti gėrį? Laikyk liežuvį savo kuo toliau
nuo pikto ir nuo žodžių sunkių, ir klastingų. Venk blogio ir daryk gera. Ieškok
skaistybės ir sek paskui ją. Dievo žvilgsnis nukreiptas į ištikimuosius, o jo
ausys - jų maldoms. Tačiau viešpats
akyse tverentys piktą...
Kapelionas jau įsijautė ir net
krito ant žemės tampomas konvulsijų, o jo balsas griaudėjo kaip tikras Dievo
balsas. Ir taip sudriskęs abitas dar labiau nuskaro ir susirinkusieji pamatė
stambų kūną su surūdijusiomis grandinėmis. Tuo tarpu minia vis augo ir jos
gausmas vis didėjo, kol pagaliau pasigirdo riksmas:
- Mušk Kristaus pardavėjus!!!
Vartus nunešė akimirksniu, sargus
ir šeimynykščius, kurie pabandė gintis – iškart nuginklavo ir surišo. Na ir kai
ką, man atrodo, apramino amžiams. Įniršusi minia ėmė laužti duris ir langines.
Ir vis tik prasilaužė, bet čia jau į kiemą suvirto kelios dešimtys miesto sargų
ir su alebardų kotais laukan greit išstūmė kraujo ištroškusius miestelėnus,
kurie norėjo susidoroti su netikšomis ir eretikais. Bet išstūmė nevisus: į namą
spėjo įlysti bažnytinio tribunolo fileriai ir mano žmonės.
Padirbėjo pagal užrašus. Dabar tik
belieka laukti...
- Na kaip? – kambaryje pasirodė
uždusęs ir raudonas kaip vėžys vienuolis Mykolas.
- Padarėte įspūdį, tėve.
- Mane vedė Dievo pirštas... –
kapelionas godžiai prilipo prie alaus ąsočio. – Oh... koks teisybės
troškulys...
- Na taip... būtent jis...
troškulys...
- E-ech... jūsų mylista... –
vienuolis Mykolas su gailesčiu pasižiūrėjo į ąsočio dugną. – būtumėt jūs mane
matęs jaunystėje...
- Tikiu, tėve. – stumtelėjau link jo
vyno ąsotį. – Tikiu...
Kita laukimo valanda pasirodė ne
trumpesnė kaip už kokį mėnesį. Na ir kokio velnio ten jie rausiasi?
- Sučiupo, monsinjore! – į kambarį
įvirto Jostas. – sučiupo visą kompaniją! Kaip jūs ir nurodėte, eretikai spruko
per požeminę perėją. Štai kaip tik prie išėjimo juos ir pačiupo!
A-cha... nepamelavo Izaokas. Yra
požeminė perėja.
- Tėve persirenkite ir keliaukite į
mūsų hukerį kartu su abiem mano pažais. Jostai, paskui mane...
Rafos namų tarpduryje mane pasitiko
vyresnysis bažnytinio tribunolo antstolis.
- Na ką?
Umberto Kjeza ramiai kinktelėjo
galva:
- Kovenas!
- Veskite.
Namus krėtė juodai apsirengę
žmonės. Man net pasirodė, jog jie iš anksto surepetavo savo veiksmus: tiesiog
jiems ėjosi kaip iš pypkės. Ir visiškai tyliai: tarp savęs bendravo ženklais, o
vaikščiojo tyliai ir plastiškai – kaip kokie sėlinantys grobuonys. Net
šiurpuliukai nukrėtė. Namiškius uždarė įvairiuose kambariuose iš kurių šaukdavo
po vieną iškart pas kelis tardytojus. Tardytojų vaidmens ėmėsi dominikonų
šventikai. Rimta, vienok, organizacija: su savo stiliumi ir mokykla. Kad ir
kaip keistai skambėtų kalbant apie penkiolikto amžiaus inkvizitorius, tačiau jau
vien tik už tokį profesionalumą jie verti pagarbos...
Umberto palydėjo mane į pogrindį,
ant kurio slenksčio deglo šviesoje atsispindėjo kraujo klanas, o prie sienos
gulėjo kažkoks lavonas su apsiaustu ir gobtuvu ant galvos.
- Neofitą paliko pridengti
pabėgimą... (v.p.: gr. neophytos. Turi kelias prasmes – naujai priėmęs kažkokią religiją
arba uolus fanatikas) – antstolis tarsi atsakė į mano nebylų klausimą.
- Čia...
Nusileidome žemyn ir apimtas
nuostabos ir pasišlykštėjimo sustingau. Dideliame kambaryje ant žemės buvo
nupaišyta pentagrama. Pentagramos perimetras buvo apstatytas juodo vaško
žvakėmis, o jos centre gulėjo visai jauna nuoga mergina su perskrostu pilvu.
Tvyrojo šleikštus kraujo ir kažkokių neaiškių smilkalų kvapas.
- Dieve pasaugok... – nejučia
persižegnojau ir apsidairiau. – Šalin...
Velnias... tikrų tikriausia
satanistų irštva. Džiovintos rupūžės, šunų galvos ir dar kažkokia nesuprantama
šlykštynė. O kampe akmeninis sostas ant kurio kiurksojo pasodintas medinis
meniškai išdrožinėtas nuogas vyras su ožio galva. Aiškus personažas – su niekuo
nesupainiosi. Apsaugok mane Skaisčioji Mergele...
Aš dar kartą persižegnojau ir
perverčiau milžiniškos knygos puslapį, kuri gulėjo ant pakylos ir balsu
perskaičiau:
- ...už suteiktas jėgas, įrodant
savo ištikimybę, bučiuoti mūsų viešpatį reikia į valdžios ir gašlumo
susikirtimą...
Tfu... blyn... visai pas išgamą
Rafą smegenys persivertė. Reikėjo vis tik jį dar tada nudėt. Kalės vaikas...
pasipelnymo troškulys paėmė viršų. Godą tik žemė pasotina... tai būtent apie
mane... Tačiau noriu tikėti, jog šis žygis tam šūdžiui bus paskutinis. Tiksliau
– prasidės nauji – bet jau inkvizicijos priežiūroje. Bus linksmi, įdomūs ir
pamokantys... cha.
Antstolis nuo stalo paėmė vaškinę
figūrą, kuri buvo aprengta skarmalais ir ją man parodė.
- Tai juk mano spalvos... –
sukrėstas aiktelėjau.
- Nesijaudinkite, jūsų mylista,
antstolis atlaidžiai šyptelėjo: - nebaigta ji dar. O štai jei jie būtų gavę
jūsų plaukų ar dar ką nors tokio tinkamo kerams...
- Supratau, seržante. Kas toliau? –
nusukau šonan nemalonų pokalbį.
- Man įsakyta jums visokeriopai
padėti, jūsų mylista.
- Kur jie dabar?
- Pas mus. Tardomi. Drįsiu duoti
patarimą...
- Klausau.
- Dabar neverta trukdyti. Ryte visi
personažai bus pasiruošę kalbėti, tada ir galėsite užduoti savo klausimus.
Atsiprašau, jūsų mylista... – seržantas trumpam nutraukė savo kalbą tam, kad
galėtų išklausyti pribėgusio parankinio, o po to vėl pasisuko į mane ir
pagarbiai linktelėjo: - Jus pageidauja matyti jo ekscelencija...
Na, ką gi... pas kardinolą, tai pas kardinolą. Ir labai
noriu tikėtis, kad mane kviečia draugiškam pokalbiui... arba vakarienei...
arba... Velnias, sušalau ar ką? Tiesiog purto kaip karštinės apimtą. Taip...
susiimam į rankas! Ši satanistų irštva taip bjauriai nuteikia. Kaip man įgriso
visos tos raganos ir kerėtojai...
Drąsai gurkštelėjau iš gertuvės ir
paleidau kariauną į laivą, o pats nukeliavau pas inkvizitorių į svečius. Mane
lydėjo raitų bažnyčios sargų dešimtinė.
Labai noriu tikėti, jog tai ne
konvojus...
Velnio kodeksas (Codex Gigas) XIII a. Bogemija. Čekija.
Sunaudota 160 odų, 74 kg. Buvo 640 lapų 90x45x22
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą